Re: De Cadansmeter

Alte de Boer wrote:
> Dat valt wel mee. Bij zo'n tandwiel is de afstand tussen twee magneetjes
> 2*pi*straal/5. Bij een straal van 8 cm (?) is die afstand 10 cm. Voor een
> meetafnauwkeurigheid van een paar procenten moeten de magneetjes dus op een paar
> millimeter nauwkeurig geplaatst worden. Dat lijkt me te doen.
Om je laatste cijfer constante te houden moet je 1/90 nauwkeurigheid
bewaren. Dus max.
1mm afwijking. Anders staat je laatste cijfer 90*5/60 = 7.5/sec te
swappen. Dan kan je
net zo goed je meter om 166cm instellen en je tevreden stellen met 1
beduidend cijfer.

> Nog maar eens een ideetje: wat dacht je van een inductieve metaalsensor in plaats
> van de magneetsensor. Dan kunnen alle magneetjes weer terug op de koelkast en
> detecteert je teller iedere keer het metaal van de crank.
Jammer dat de cranks zelf tegenwoordig van aluminium zijn, anders kon je
die gewoon
magnetiseren.
Maar misschien kun je gewoon een aantal schakels van je ketting
magnetiseren,
en je meter daar op aanpassen. :) Alhoewel, dat werkt ook alleen maar
als je maar één
voorblad hebt. :(

Bert.