Re: De Cadansmeter

Marcel Wijkstra wrote:

> Wel eens een bugfietser staand de berg op zien rijden? Dat gaat toch echt van
> stoempstoempstoemp.

Okee, toegegeven. Maar vind je het heel erg als ik dit een uitzonderingsgeval
noem? Een uitzonderingsgeval waarvoor de cadansmeter inderdaad niet geschikt is,
omdat die dan eigenlijk te nauwkeurig is geworden, want hij meet de momentane
cadans.

> Om over BioPace nog maar te zwijgen...

Dat zijn toch die ovalen tandwielen? Volgens mij is de hoeksnelheid daar wel
constant. Dat lijkt me juist de grap te zijn van die dingen: hoeksnelheid
constant, dus de snelheid van je voeten varieert als functie van de kracht die ze
moeten leveren aan de pedalen. De hoeksnelheid van je voeten is dus juist niet
constant, maar daaraan hadden we die magneetjes niet geplakt.

> Bovendien is de traagheid van je pignon (+ketting) nou
> ook weer niet van dien aard dat die als vliegwiel je crankstel gaat
> aandrijven zodra je even geen kracht zet.

Nee, dat bedoelde ik ook niet. Als je plotseling langzamer gaat trappen en daarna
weer aanzet voel je duidelijk wanneer de fiets weer pakt. Het vrijloopmechanisme
in het aangedreven wiel is dan zijn opgelopen speling weer kwijt. Laat ik het
anders formuleren: de hoeksnelheid van het achterwiel is gelijk aan de
hoeksnelheid van de pignon, en die is weer evenredig met de hoeksnelheid van je
crank. Ja, toch?

> die geen cadansmeter nodig heeft, want zo ook wel weet dat hij veel te traag
> trapt

Yep, ik ook, hoewel ik wel last van mijn knieen heb af en toe. Ik ben de cadans
dus een beetje aan het opvoeren. Ben benieuwd of er ook mensen zijn die bekennen
altijd te snel te trappen. "t Zijn er vast niet veel.

Groeten,
Alte