Re: De Cadansmeter

Alte de Boer schreef:
>Okee, toegegeven. Maar vind je het heel erg als ik dit een uitzonderingsgeval
>noem?

Ja. Fietsen, tenzij met hoge cadans, is toch echt wel voortdurend
versnellen en vertragen
(met een frequentie van 2x de cadans). Ik durf alleen geen uitspraak te
doen over de
grootte van die vertraging, en hoe die zich verhoudt tot de
onnauwkeurigheid in positionering
van eerdergenoemde vijf magneetjes.

>Dat zijn toch die ovalen tandwielen? Volgens mij is de hoeksnelheid daar wel
>constant.

Fout. De snelheid van de ketting is (behoudens bovenvermelde
versnelling&vertraging)
constant, ofwel de lineaire snelheid van (b.v.) het bovenste punt van het
kettingblad.
Door de ovale vorm varieert de hoeksnelheid omgekeerd evenredig met de
locale straal
van het kettingblad op het punt waar de ketting aangrijpt.

>Dat lijkt me juist de grap te zijn van die dingen: hoeksnelheid
>constant, dus de snelheid van je voeten varieert als functie van de kracht
die ze
>moeten leveren aan de pedalen. De hoeksnelheid van je voeten is dus juist
niet
>constant, maar daaraan hadden we die magneetjes niet geplakt.

De hoeksnelheid van je voeten is gelijk aan de hoeksnelheid van de crank...

>Yep, ik ook, hoewel ik wel last van mijn knieen heb af en toe. Ik ben de
cadans
>dus een beetje aan het opvoeren.

Ik zou wel willen, maar ik fiets de laatste tijd vrijwel uitsluitend op een
(rechtop)tandem. En mijn vriendin is gek op lage trapfrequenties.

Marcel.

/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl
\ | /  Lost Boys interactive/lab   +31-20-4231525