Re: De Cadansmeter

Marcel Wijkstra wrote:

> Fietsen, tenzij met hoge cadans, is toch echt wel voortdurend versnellen en
> vertragen (met een frequentie van 2x de cadans).

Wat jij hier bedoelt is dat je hele fiets vertraagt op de momenten dat je minder
kracht zet en weer versnelt als je weer aanzet. Da's waar.

> Ik durf alleen geen uitspraak te doen over de grootte van die vertraging, en hoe
> die zich verhoudt tot de onnauwkeurigheid in positionering van eerdergenoemde
> vijf magneetjes.

Die lijkt me niet zo groot, behalve in de eerdergenoemde situatie met extreem lage
cadans die ik een uitzondering wil noemen en jij niet.

> Fout.

Eh ja, inderdaad. Je hebt gelijk!

> De hoeksnelheid van je voeten is gelijk aan de hoeksnelheid van de crank...

Ik had het beeld in mijn hoofd dat je voeten een ovaalvormige beweging maakten,
maar daar klopt natuurlijk niets van.

> ik fiets de laatste tijd vrijwel uitsluitend op een (rechtop)tandem. En mijn
> vriendin is gek op lage trapfrequenties.

Is het niet mogelijk om je eigen, kleinere crank te monteren? Kunnen jullie alleen
niet meer zo gemakkelijk van plaats wisselen.

Groeten,
Alte - die nu aan het broeden is op een manier om de momentane cranksnelheid tot
op de millirad/s te meten.