Re: De Cadansmeter

Alte de Boer meent:
>Wat jij hier bedoelt is dat je hele fiets vertraagt op de momenten dat je
minder
>kracht zet en weer versnelt als je weer aanzet. Da's waar.

Niet alleen de hele fiets, maar dus ook het ronddraaien van je crankstel
(tenzij
je als een bezetene zit te schakelen, hetgeen op zich niet eens zo vreemd is
voor een ligfietsen t.o.v. een bukfietser).

>Die lijkt me niet zo groot, behalve in de eerdergenoemde situatie met
extreem lage
>cadans die ik een uitzondering wil noemen en jij niet.

Desalniettemin was BioPace op zich een goed idee om de variatie in
belasting door
het op gezette punten kracht zetten - dus versnellen om een kennelijke
vertraging
weg te werken - te compenseren. BioPace is overbodig geworden door de clipless
pedalen, die het mogelijk maken om met een hoge cadans (100+) te "spinnen".
Een cadans van 80- noem ik geen uitzondering.

>Is het niet mogelijk om je eigen, kleinere crank te monteren? Kunnen
jullie alleen
>niet meer zo gemakkelijk van plaats wisselen.

Dat laatste doen we toch niet.
Er is wel het e.e.a. geschreven over kleinere cranks, en ook over de
toepassing
daarvan op tandems, maar ik heb niet het idee dat dat veel zal uithalen.
Immers,
met kortere cranks heb ik meer aanpassingsproblemen als ik weer eens op een
eenpersoonsfiets rijd. Wat echt helpt is een kleiner blad onder mijn zadel,
maar dat geeft weer andere problemen (zoals mijn hiel tegen haar teen op
gezette tijden,
en een *heel* instabiele wiebelfiets).

Marcel (die vanochtend op de tandem ineens bedacht dat een tandem wel wat
van een
ligfiets heeft: aerodynamisch voordelig, niet kunnen staan op de pedalen,
dus veel
schakelen, en de mogelijkheid tot luieren)

/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl
\ | /  Lost Boys interactive/lab   +31-20-4231525