Mail failure

FROM: EMSMSM/EMSMSM/POSTMASTER
TO: nlhpv at maillist.il.fontys.nl                                DATE: 07-12-98
                                                               TIME: 01:59
SUBJECT: Mail failure

[005] Mail retry count exceeded sending to:
  3CORD     /HILVERSUM

nlhpv-digest          Saturday, July 11 1998          Volume 01 : Number 423

De onderwerpen van vandaag :

	Re: De Cadansmeter
	Re: Electro (ZAP) hulpmotor
	Re: Klimmen met een ligfiets
	Re: De Cadansmeter
	Re: De Cadansmeter
	Artikel ligfiets
	Ligfietstandem
	Re: De Cadansmeter
	Re: Ligfietstandem
	Re: De Cadansmeter
	Re: De Cadansmeter
	Re: Ligfietstandem
	Re: Ligfietstandem
	Re: De Cadansmeter
	Re: De Cadansmeter
	Re: De Cadansmeter
	Re: De Cadansmeter
	Cadansverschil op tandem (was Re: De Cadansmeter)
	Re: Cadansverschil op tandem
	Waarom geen niewsgroep over hpv?
	Re: voortassen Flevo Racer
	Re: vraag
	Ventilatie open schuim op gesloten zitje
	Vervuiling maillist
	Re: Vervuiling maillist

Date: Fri, 10 Jul 1998 07:46:00 +0200
From: Jos Dreesen <j.dreesen at zrh.sc.philips.com>
Subject: Re: De Cadansmeter

Willem Leppers wrote:

> De tip om middels een tweede magneetje de juiste aanwijzing te krijgen
> heb ik inmiddels geprobeerd, maar het probleem was dat de meter
> ontzettend begon te flippen.Later werd me duidelijk dat wanneer de tweede
> magneet niet PRECIES tegenover de eerste zit dat de pulsen zeer onregelmatig
> worden geteld waardoor de computer er geen raad mee weet.

De meeste computertjes meten de tijd tussen twee impulsjes en niet het
aantal impulsen per tijdseenheid, m.a.w. de pulsjes worden niet geteld.
Het is dus inderdaad nodig om, bij meerdere magneetjes, deze perfect
gespreid te plaatsen.

					Gruezi,

						Jos.

			--
 Jos Dreesen              Email     <j.dreesen at zrh.sc.philips.com>
 Philips Semiconductors   Tel + 41 1 465 11 62   Fax  + 41 1 465 18 06

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 06:35:49 -0700
From: Henry Kompagnie <hkompagn at ALM.NL.FLUKE.NL>
Subject: Re: Electro (ZAP) hulpmotor

Hoi Frank,

Ik heb een paar vragen t.a.v. de motor die je gebruikt.

Toelichting: ik heb nu een Focus en fiets dagelijks 44 km
met veel plezier. Echter per 1 september ga ik elders werken,
met een dagelijkse afstand van 90 km. Een beetje teveel van
het goede om zelf te fietsen. Ik heb de ZAP website reeds
bestudeerd met de gedachte daarmee het wat gemakkelijker
te maken. Ik denk dan wel aan het plaatsen van de motor op
een 1-wielige aanhanger, waar dan ook wat meer accu's in mogen.

Een aantal vragen:
- - Hoe gaat het 'ontkoppelen' van de motor? Kun je met een
  handel de motor volledig van het wiel halen? Het 'mechanisme'
  waarover je het hebt is optioneel?
- - 300Watt vs 400Watt. Wat is jou idee omtrent duurzaamheid?
  (hoeveel km heb je de motor gebruikt)
- - Snelheid. Op een eerdere versie van hun website stond dat
  ZAP meer variaties in diameters van aandrijfassen had. Heb
  je die ook gezien?
- - Ooit enige problemen gehad met mijnheer agent?
  (er ligt inmiddels een concept wetsvoorstel: aandrijven tot
  20 km/h mag vrij; tot 30 km/h vergt snorfiets kenteken; boven
  30 km/h niet toegestaan)
- - Had je problemen met het invoeren van het spul?

> [...]
>voorbij, die vervolgens vaak verbaast bijna de berm inrijden.
>
>Ge*nteresseerden om de motoren eens in de eigen situatie te testen
>kunnen gerust contact opnemen. Ik ben best bereid om, onder
>voorwaarden, &THgr;&THgr;n van de motoren een tijdje uit te lenen.
>
>Groeten,
>Frank
>

>- --
>- ---------------------------------------------------------------
>Frank van den Heuvel        tel:  +31 30 602 22 22
>Nieuwegein, Nederland       fax: +31 30 602 22 71

Met groet,
Henry.

|       O           Henry Kompagnie             |
|      _\\/\-%      henry.kompagnie at hetnet.nl   |
| ____(_)--(_)_____ hkompagn at alm.nl.fluke.nl    |
|      Prive: Bergentheim, 0523 - 231 058       |
|      Werk : Almelo, 0546 - 535 268            |

Date: Fri, 10 Jul 1998 09:23:22 +0200 (MET DST)
From: Rene Voorburg <voorburg at xs4all.nl>
Subject: Re: Klimmen met een ligfiets

On Thu, 9 Jul 1998, Peter C. Jasperse wrote:

> Vorige week heb ik via En Route meegedaan aan La Marmotte. Een
> Cyclosportieve van ongeveer 170 km met een hoogteverschil van 5000 meter
> over bekende Cols als Glandon, Croix de Fer, Telegraphe, Galibier, Lauteret
> en l' Alpe d'Huez.
> 2 ligfietsers tussen 3000 racefietsers!

> bijwonen. Gehoord heb ik van anderen dat de 2e ligfietser (een flevobike?)
> nog wel (af en toe lopend) op l' Alpe d'Huez is gesignaleerd.

Die tweede was Rembrandt Bakker op een door Theo van Andel gebouwde
fifty-fify-achtige racer (een beetje lager, groter achterwiel, geen
vering). Ik begreep van Rembrandt dat hij hem uitgereden heeft.

Groet, Rene

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 09:42:06 +0200
From: Marcel Wijkstra <marcel at lostcity.nl>

Willem Leppers schreef:
>Zoals jullie hebben gelezen werkt mijn fietscomputer als cadansmeter,
>zij het met de aanduiding gehalveerd omdat de "wielomtrek" te groot
>was om te kunnen invoeren (en ik deze dus heb gehalveerd).
>De tip om middels een tweede magneetje de juiste aanwijzing te krijgen
>heb ik inmiddels geprobeerd, maar (...)
>tegenover mijn eerste magneet zit echter een opening ( in het voor-
>tandwiel), om hier een magneet te plaatsen wordt lastig dus laat ik het maar
>bij 1 magneet.

Je zou het dan natuurlijk ook met 5 magneetjes kunnen proberen(er van uit
gaande
dat je een vijfarmige crank hebt). Dan wordt het dus geen 16667mm maar 3333mm
voor je virtuele wielomtrek, en dat lust een beetje fietscompu vast wel
(alhoewel
er ook zijn die slechts gaan van 1000 t/m 2999 mm).

Bijkomend voordeel van meer magneetjes (ook in je wiel) zou kunnen zijn dat
een
kadans- of snelheidsverandering sneller door je compu wordt opgepikt.

Marcel.

 / \   ------------------------------------------
/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl
\ | /  Lost Boys interactive/lab   +31-20-4231525
 \ /   ------------------------------------------

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 10:18:11 +0200
From: Bert Bruynooghe <bert at brics.be>

Marcel Wijkstra wrote:
> [...]
> een
> kadans- of snelheidsverandering sneller door je compu wordt opgepikt.

Het idee is natuurlijk goed, maar als je wil dat je display niet
constant staat te swappen, mag de maximum plaatsafwijking van een
magneet niet te groot zijn. (Ik reken wel nog eens even uit hoe groot).
En draait je crank eigenlijk wel met een constante snelheid?
De uitgeoefende pedaalkracht is immers op elk moment van de halve
omwenteling anders...

Overigens heb je de kans dat je opnemertje constant dicht gaat omwille
van de te kleine niet-magnetische tussenruimte tussen de magneten.
En als je dan nog eens een metertje hebt waarvan de batterijen leeglopen
als je je fiets parkeert met de opnemer tegen een magneet, dan moet je
al behoorlijk uitkijken als je ergens stopt ...

Bert- misschien iets te kritisch- Bruynooghe.

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 10:34:53 +0200
From: Armand Roegiers <fmk at club.innet.be>
Subject: Artikel ligfiets

Hallo,
Fmk is een Vlaams, 7 jaar jong tijdschrift, geschreven en uitgegeven
door vrijwilligers, voor de recreatieve en utilitaire fietser.
We willen (voor de eerste keer) een artikel aan de ligfiets wijden.
Daarvoor hadden we graag een model, gedacht voor 'dagelijks' gebruik,
gedurende een 2-tal weken ter beschikking.
Verzekering schade/diefstal wordt door ons afgesloten.
Periode sep/okt 98
Wie, in NL of B, wil/kan ons helpen?
- --
Armand Roegiers
fmk at club.innet.be
www.club.innet.be/~year9212

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 11:15:16 +0200
From: "Jeroen de Best" <Jeroen.deBest at inter.uunet.nl>
Subject: Ligfietstandem

Hoi,

ik heb vorige week een artikel gezien waarin een ligfietstandem stond
afgebeeld. Deze
was ontwikkeld naar het idee van "een bedrijf in Dronten", ik gok op
Flevobike.
Het artikel kan ik nergens meer vinden, maar daar stond toch wat te weinig
informatie in.

Het gaat over een tandem waarbij de rijders ruggelings op de fiets zitten.
Iedere rijder
heeft zijn eigen aandrijving, een voor, een achter. Weet iemand om welke
fiets het gaat?
Zijn er meer van dat soort initiatieven en wat kost zo'n fiets?

Alvast bedankt.
Groetjes,

- -- Jeroen

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 11:48:03 +0200
From: Alte de Boer <AdeBoer at nlr.nl>

Bert Bruynooghe wrote:

> Het idee is natuurlijk goed, maar als je wil dat je display niet
> constant staat te swappen, mag de maximum plaatsafwijking van een
> magneet niet te groot zijn. (Ik reken wel nog eens even uit hoe groot).

Dat valt wel mee. Bij zo'n tandwiel is de afstand tussen twee magneetjes
2*pi*straal/5. Bij een straal van 8 cm (?) is die afstand 10 cm. Voor een
meetafnauwkeurigheid van een paar procenten moeten de magneetjes dus op een
paar
millimeter nauwkeurig geplaatst worden. Dat lijkt me te doen.

> En draait je crank eigenlijk wel met een constante snelheid?

Ik denk het wel. Als je per omwenteling zou vertragen en versnellen zou je het
iedere keer voelen als de trappers weer "pakken" als je versnelt.

> Overigens heb je de kans dat je opnemertje constant dicht gaat omwille
> van de te kleine niet-magnetische tussenruimte tussen de magneten.

Zelfs bij gebruik van grote hoefijzermagneten lijkt me dat uitgesloten.
Voorbeeld:
het is immers altijd al genoeg afstel-geknoei om te voorkomen dat de sensor
het
magneetje over het hoofd ziet.

> En als je dan nog eens een metertje hebt waarvan de batterijen leeglopen
> als je je fiets parkeert met de opnemer tegen een magneet, dan moet je
> al behoorlijk uitkijken als je ergens stopt ...

Daar heb je gelijk in. Dit gebeurt echter alleen bij slechte tellers. De
ontwerper
van een dergelijke teller mogen ze van mij overigens ontslaan. Misschien dat
een
stevige weerstand in serie met de sensor in dat geval helpt, maar de kans is
vrij
groot dat dan de teller ermee ophoudt.

Nog maar eens een ideetje: wat dacht je van een inductieve metaalsensor in
plaats
van de magneetsensor. Dan kunnen alle magneetjes weer terug op de koelkast en
detecteert je teller iedere keer het metaal van de crank. Wow! (toegegeven,
da's
geen plug-and-play).

Groeten,
Alte

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 12:03:46 +0200
From: Marcel Wijkstra <marcel at lostcity.nl>
Subject: Re: Ligfietstandem

Jeroen vroeg:
>ik heb vorige week een artikel gezien waarin een ligfietstandem stond
afgebeeld. Deze
>was ontwikkeld naar het idee van "een bedrijf in Dronten", ik gok op
Flevobike.

Klopt. De alu rug-aan-rug van Flevobike, die naar ik meen zo rond de
fietsRai nog de
aluminium-award (is dat niet een of andere vage prijs van Hoogovens?) heeft
gewonnen.
Ik weet niet of hij bedoeld is om primair mee te racen (zoald de vorige
Flevo rug-aan-rugs
van Allert Jacobs en John Poot) of dat het in eerste instantie een
studie-object is.

>Het artikel kan ik nergens meer vinden, maar daar stond toch wat te weinig
informatie in.

Was de Telegraaf, ging over twee HTSers in Haarlem (?) die het ontwerp "op
tal van punten
verbeterd" hadden. Het stond er alsof het een projecyt van de HTS was, en
alsof het
ontwerp van Flevo bagger was. Het lijkt mij dat dat niet het geval is...

>Zijn er meer van dat soort initiatieven en wat kost zo'n fiets?

De Flevo-fiets wordt voor zover ik weet niet direct verkocht, maar kan door
scholen
gebouwd worden. De enige rug-aan-rug (ander woord: Janus-tandem) die in
Nederland
commercieel wordt geleverd is van ACE in Winterswijk, en loopt van f6000
(het oude,
ongeveerde model op basis van de Liberacer) tot f7500,- (de nieuwe, geveerde,
op basis van de Puma - zie ook het voorlaatste nummer van HPV-nieuws). Verder
maakt Anton Luytink (wie heef zijn adres/tel.nr.?) ook wel rug-aan-rugs
voor derden.

Marcel.

N.B. Andre Vrielink kan ongetwijfeld meer info geven.

 / \   ------------------------------------------
/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl

Date: Fri, 10 Jul 1998 12:17:37 +0200
From: Bert Bruynooghe <bert at brics.be>

Alte de Boer wrote:
> [...]
paar
> millimeter nauwkeurig geplaatst worden. Dat lijkt me te doen.
Om je laatste cijfer constante te houden moet je 1/90 nauwkeurigheid
bewaren. Dus max.
1mm afwijking. Anders staat je laatste cijfer 90*5/60 = 7.5/sec te
swappen. Dan kan je
net zo goed je meter om 166cm instellen en je tevreden stellen met 1
beduidend cijfer.

> [...]
en
> detecteert je teller iedere keer het metaal van de crank.
Jammer dat de cranks zelf tegenwoordig van aluminium zijn, anders kon je
die gewoon
magnetiseren.
Maar misschien kun je gewoon een aantal schakels van je ketting
magnetiseren,
en je meter daar op aanpassen. :) Alhoewel, dat werkt ook alleen maar
als je maar &THgr;&THgr;n
voorblad hebt. :(

Bert.

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 13:04:27 +0200
From: Marcel Wijkstra <marcel at lostcity.nl>

Alte de Boer schreef:
>Ik denk het wel. Als je per omwenteling zou vertragen en versnellen zou je
het
>iedere keer voelen als de trappers weer "pakken" als je versnelt.

Wel eens een bugfietser staand de berg op zien rijden? Dat gaat toch echt van
stoempstoempstoemp. Zelfs bij benadering geen constante hoeksnelheid
van je cranks. Om over BioPace nog maar te zwijgen...
Bovendien is de traagheid van je pignon (+ketting) nou
ook weer niet van dien aard dat die als vliegwiel je crankstel gaat
aandrijven zodra je even geen kracht zet.

Marcel (die geen cadansmeter nodig heeft, want zo ook wel weet dat hij
        veel te traag trapt).

 / \   ------------------------------------------
/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl

Date: Fri, 10 Jul 1998 04:14:09 PDT
From: "Theo de Gruiter" <tjd_de_gruiter at hotmail.com>

~knip~
> Verder maakt Anton Luytink (wie heef zijn adres/tel.nr.?) ook wel
>rug-aan-rugs voor derden.

De rug-aan-rugs die Anton maakt zijn Challenge-achtige fietsen. Maar hoe
kan dat ook anders als ze van de 'uitvinder' van de Hurri komen?! Hij is
telefonisch te bereiken op:
      Anton Luijtink
      050-5490233
Als je wilt kan je ook nog zijn adres krijgen...

Groeten, Theo

           ~     __O                  ----   O
        ~     _`\<                  -----    _\\/\-%
_______(_)/(_)______________(_)--(_)______________

Theo de Gruiter                      tjd_de_gruiter at hotmail.com
Booggang 27                         tel.: 074-2433613
7552 JX  HENGELO (Ov.)     of overdag: (053-489)3285

Date: Fri, 10 Jul 1998 13:43:13 +0200 (MET DST)
From: Bart Cornelis <9714571 at luc.ac.be>

hoi ,jeroen .

het artikel waarover je het hebt heb ik niet gelezen ik weet echter wel
dat er een werkgroep is aan M.I.T. die onderzoek doet naar zo'n type fiets
, de laatste keer dat ik daarvan nog iets gehoord heb is ecter wel al en
tijdje geleden , ze hadden toen met hun cheetah juist het snelheidsrecord
voor human powered vehicles verbeterd en dachten met het type fiets
waarover je't hebt nog sneller te kunnen .

Groetjes , Bart .

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 14:00:21 +0200
From: Alte de Boer <AdeBoer at nlr.nl>

Marcel Wijkstra wrote:

> Wel eens een bugfietser staand de berg op zien rijden? Dat gaat toch echt
van
> stoempstoempstoemp.

Okee, toegegeven. Maar vind je het heel erg als ik dit een uitzonderingsgeval
noem? Een uitzonderingsgeval waarvoor de cadansmeter inderdaad niet geschikt
is,
omdat die dan eigenlijk te nauwkeurig is geworden, want hij meet de momentane
cadans.

> Om over BioPace nog maar te zwijgen...

Dat zijn toch die ovalen tandwielen? Volgens mij is de hoeksnelheid daar wel
constant. Dat lijkt me juist de grap te zijn van die dingen: hoeksnelheid
constant, dus de snelheid van je voeten varieert als functie van de kracht
die ze
moeten leveren aan de pedalen. De hoeksnelheid van je voeten is dus juist niet
constant, maar daaraan hadden we die magneetjes niet geplakt.

> Bovendien is de traagheid van je pignon (+ketting) nou
> ook weer niet van dien aard dat die als vliegwiel je crankstel gaat
> aandrijven zodra je even geen kracht zet.

Nee, dat bedoelde ik ook niet. Als je plotseling langzamer gaat trappen en
daarna
weer aanzet voel je duidelijk wanneer de fiets weer pakt. Het
vrijloopmechanisme
in het aangedreven wiel is dan zijn opgelopen speling weer kwijt. Laat ik het
anders formuleren: de hoeksnelheid van het achterwiel is gelijk aan de
hoeksnelheid van de pignon, en die is weer evenredig met de hoeksnelheid van
je
crank. Ja, toch?

> die geen cadansmeter nodig heeft, want zo ook wel weet dat hij veel te traag
> trapt

Yep, ik ook, hoewel ik wel last van mijn knieen heb af en toe. Ik ben de
cadans
dus een beetje aan het opvoeren. Ben benieuwd of er ook mensen zijn die
bekennen
altijd te snel te trappen. "t Zijn er vast niet veel.

Groeten,
Alte

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 14:31:43 +0200
From: Marcel Wijkstra <marcel at lostcity.nl>

Alte de Boer schreef:
>Okee, toegegeven. Maar vind je het heel erg als ik dit een uitzonderingsgeval
>noem?

Ja. Fietsen, tenzij met hoge cadans, is toch echt wel voortdurend
versnellen en vertragen
(met een frequentie van 2x de cadans). Ik durf alleen geen uitspraak te
doen over de
grootte van die vertraging, en hoe die zich verhoudt tot de
onnauwkeurigheid in positionering
van eerdergenoemde vijf magneetjes.

>Dat zijn toch die ovalen tandwielen? Volgens mij is de hoeksnelheid daar wel
>constant.

Fout. De snelheid van de ketting is (behoudens bovenvermelde
versnelling&vertraging)
constant, ofwel de lineaire snelheid van (b.v.) het bovenste punt van het
kettingblad.
Door de ovale vorm varieert de hoeksnelheid omgekeerd evenredig met de
locale straal
van het kettingblad op het punt waar de ketting aangrijpt.

> [...]
niet
>constant, maar daaraan hadden we die magneetjes niet geplakt.

De hoeksnelheid van je voeten is gelijk aan de hoeksnelheid van de crank...

>Yep, ik ook, hoewel ik wel last van mijn knieen heb af en toe. Ik ben de
cadans
>dus een beetje aan het opvoeren.

Ik zou wel willen, maar ik fiets de laatste tijd vrijwel uitsluitend op een
(rechtop)tandem. En mijn vriendin is gek op lage trapfrequenties.

Marcel.

 / \   ------------------------------------------
/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl

Date: Fri, 10 Jul 1998 15:11:40 +0200
From: Alte de Boer <AdeBoer at nlr.nl>

Marcel Wijkstra wrote:

> Fietsen, tenzij met hoge cadans, is toch echt wel voortdurend versnellen en
> vertragen (met een frequentie van 2x de cadans).

Wat jij hier bedoelt is dat je hele fiets vertraagt op de momenten dat je
minder
kracht zet en weer versnelt als je weer aanzet. Da's waar.

> [...]
en hoe
> die zich verhoudt tot de onnauwkeurigheid in positionering van

Die lijkt me niet zo groot, behalve in de eerdergenoemde situatie met extreem
lage
cadans die ik een uitzondering wil noemen en jij niet.

> Fout.

Eh ja, inderdaad. Je hebt gelijk!

> De hoeksnelheid van je voeten is gelijk aan de hoeksnelheid van de crank...

Ik had het beeld in mijn hoofd dat je voeten een ovaalvormige beweging
maakten,
maar daar klopt natuurlijk niets van.

> ik fiets de laatste tijd vrijwel uitsluitend op een (rechtop)tandem. En mijn
> vriendin is gek op lage trapfrequenties.

Is het niet mogelijk om je eigen, kleinere crank te monteren? Kunnen jullie
alleen
niet meer zo gemakkelijk van plaats wisselen.

Groeten,
Alte - die nu aan het broeden is op een manier om de momentane cranksnelheid
tot
op de millirad/s te meten.

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 16:26:15 +0200
From: Marcel Wijkstra <marcel at lostcity.nl>

Alte de Boer meent:
>Wat jij hier bedoelt is dat je hele fiets vertraagt op de momenten dat je
minder
>kracht zet en weer versnelt als je weer aanzet. Da's waar.

Niet alleen de hele fiets, maar dus ook het ronddraaien van je crankstel
(tenzij
je als een bezetene zit te schakelen, hetgeen op zich niet eens zo vreemd is
voor een ligfietsen t.o.v. een bukfietser).

>Die lijkt me niet zo groot, behalve in de eerdergenoemde situatie met
extreem lage
>cadans die ik een uitzondering wil noemen en jij niet.

Desalniettemin was BioPace op zich een goed idee om de variatie in
belasting door
het op gezette punten kracht zetten - dus versnellen om een kennelijke
vertraging
weg te werken - te compenseren. BioPace is overbodig geworden door de clipless
pedalen, die het mogelijk maken om met een hoge cadans (100+) te "spinnen".
Een cadans van 80- noem ik geen uitzondering.

>Is het niet mogelijk om je eigen, kleinere crank te monteren? Kunnen
jullie alleen
>niet meer zo gemakkelijk van plaats wisselen.

Dat laatste doen we toch niet.
Er is wel het e.e.a. geschreven over kleinere cranks, en ook over de
toepassing
daarvan op tandems, maar ik heb niet het idee dat dat veel zal uithalen.
Immers,
met kortere cranks heb ik meer aanpassingsproblemen als ik weer eens op een
eenpersoonsfiets rijd. Wat echt helpt is een kleiner blad onder mijn zadel,
maar dat geeft weer andere problemen (zoals mijn hiel tegen haar teen op
gezette tijden,
en een *heel* instabiele wiebelfiets).

Marcel (die vanochtend op de tandem ineens bedacht dat een tandem wel wat
van een
ligfiets heeft: aerodynamisch voordelig, niet kunnen staan op de pedalen,
dus veel
schakelen, en de mogelijkheid tot luieren)

 / \   ------------------------------------------
/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl

Date: Fri, 10 Jul 1998 16:52:32 +0200
From: Bert Bruynooghe <bert at brics.be>
Subject: Cadansverschil op tandem (was Re: De Cadansmeter)

> Wat echt helpt is een kleiner blad onder mijn zadel,
> maar dat geeft weer andere problemen (zoals mijn hiel tegen haar teen op
> gezette tijden,
En als jij nu eens een blad nam met exact de helft minder tanden, kun je
lekker
snel spinnen, en is jouw hiel ook altijd vooruit als haar teen eraan
komt.

> en een *heel* instabiele wiebelfiets).
Daar helpt mijn oplossing natuurlijk niet tegen, maar je krijgt op zijn
minst een systeem met een korte periode, waarvan het gedrag beter te
voorspellen is, en dus makkelijker te anticiperen.

Prettig weekend,
Bert.

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 18:12:52 +0200
From: Bas Breedveld <bas.christine at wxs.nl>
Subject: Re: Cadansverschil op tandem

Het heeft voordelen wanneer de voorste persoon op de tandem het v**rwiel
aandrijft. O.a. kun je een andere cadans als de stoker trappen.

Deze gescheiden aandrijving wordt op de meeste rug-aan-rug tandems
toegepast. Ook op een tandem met de neuzen allebei naar voren heb ik
deze All Wheel Drive al eens gezien. Ik dacht dat het een Flevobike
Amigo tandem was. Op een rechtop tandem zal het technisch ook wel kunnen
lijkt me.

Uitvinders op het gebied van tandems met deze aandrijving zijn o.a.
Allert Jacobs (Flevobike) en Mark Burgers (ACE).

Voordelen gescheiden aandrijving:
- -verschillende cadans mogelijk.
- -geen schok voor de ander wanneer je plotseling de benen stil houdt.
- -mogelijkheid verder te fietsen als &THgr;&THgr;n persoon even benen stil wil
houden.
- -thuis komen mogelijk wanneer er een defect in &THgr;&THgr;n van de aandrijflijnen
is.
- -aandrijfkracht verdeeld over twee wielen. Achterwiel is nogal eens een
probleem op een normale tandem (spaken).
- -door ontbreken ketting van v**r naar achter is lagere bouw of meer
bagageruimte mogelijk.
- -eenvoudiger delen van de fiets voor transport.

Natuurlijk zijn er ook nadelen:
- -duurdere constructie o.a. door veel onderdelen dubbel bijv. derraileur,
pignon en aparte onderdelen bijv. aangepaste voorvork.
- -kettingloop voorzijde moet in lijn met balhoofd om sturen mogelijk te
maken.
- -voorwiel wordt zwaarder belast.
- -'double trouble': hoe meer onderdelen op de fiets, hoe meer er onderweg
stuk kan gaan.

Bas.

------------------------------

Date: Thu, 9 Jul 1998 21:29:31 +0200
From: Jan van der Linden <Linden at basicgg.demon.nl>
Subject: Waarom geen niewsgroep over hpv?

Alles over human powered vehicles komt nu als persoonlijke mail naar mij
toe.

is het niet gemakkelijker om een nieuwsgroep op te richten zoals
nl.fiets?
Bijvoorbeeld nl.nlhpv

Voor alle gebruikers is dat veelgemakkelijker te hanteren dandie bergen
persoonlijke mail elke dag.

Graag een reactie.

Groeten,

Jan van der Linden

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 16:20:13 +0200
From: Jan van der Linden <Linden at basicgg.demon.nl>
Subject: Re: voortassen Flevo Racer

In message <358D01C4.4A2C at wxs.nl>, Bas Breedveld <bas.christine at wxs.nl>
writes
>Je standaard voortassen kun je blijven gebruiken als je ze onder je
>zitje hangt. Ik heb een beugel gemaakt waar ze op kunnen hangen.
>Daardoor slingeren de tassen niet zo en blijft je fiets stabiel. Tijdens
>het rijden kun je de kaart of iets te eten eruit pakken.
Waarvan heb je die beugeltjes gemaakt en waaraan maak je die vast?
Ik ben wel geintereseerd, vooral om tijdens het rijden iets te kunnen
pakken.

Groeten,

Jan van der Linden

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 16:21:57 +0200
From: Jan van der Linden <Linden at basicgg.demon.nl>
Subject: Re: vraag

In message <19980622080940.29038.qmail at hotmail.com>, Theo de Gruiter
<tjd_de_gruiter at hotmail.com> writes

>Wat heb je dan onder dat matje? Een volledig dicht stoeltje of iets dat
>nog wat ventilatie en vochtafvoer mogelijk maakt?
Een volledig dicht stoeltje.
Als ik tijden een rit afstap zie je ook condensdruppeltjes op het
kunststof vanhet stoeltje. Mijn rug blijft echter droog.

Groeten,

Jan van der Linden

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 16:43:02 +0200
From: Jan van der Linden <Linden at basicgg.demon.nl>
Subject: Ventilatie open schuim op gesloten zitje

Gedurenden de Laura, een vierdaagse van 4 x 100 km, ishet open schuimmij
heel goed bevallen. Mijn rug blijft droog, het schuim blijft droog. Wel
is er condens zichtbaar op het kunststof onder het schuim.

Darbij gebruik ik een "zweethemd" van odlo (netstructuur) en van nike
met een fietsshirt. Beide houden geen vocht vast maar transportren het
naar buiten. Als je ook nog een dergelijk vochttransporterende
onderbroek gebruikt blijf je, denk ik want die heb ik nog niet, helemaal
droog.

Groeten,

Jan van der Linden

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 21:24:30 +0200
From: Hijlko Soepboer en/of Ada de Kamper <soepboer at nkm01.regiolicht.nl>
Subject: Vervuiling maillist

Hallo,

Na ongeveer 30 mailtjes (waarvan hoogstens een stuk of 5 interressante)
over cadansmeting weten we het wel eens een keer.

De bedoeling van een mailinglijst is om er informatie op te zetten die
voor meerdere mensen interessant is. Herhalingen zijn daarbij ongewenst
en elkaar overtroeven met praktisch niet uitvoerbare 'slimmigheidjes'
kan ook via het persoonlijke e-mailadres.

Dank u wel,

Hijlko -die enigszins geirriteerd is geraakt- Soepboer

------------------------------

Date: Fri, 10 Jul 1998 22:43:32 +0200
From: Rob van der Linden <er.el at wxs.nl>
Subject: Re: Vervuiling maillist

Hijlko Soepboer en/of Ada de Kamper wrote:

> [...]
> kan ook via het persoonlijke e-mailadres.
>
> Dank u wel,
>
> Hijlko -die enigszins geirriteerd is geraakt- Soepboer

Je moet niet zo piepen!! Dan gooi je die mailtjes toch gewoon weg zonder
ze te lezen!!!! Ik persoonlijk vind het namelijk wel grappig om te lezen
hoe iedereen het zelfde op een andere manier kan zeggen. Bovendien waren
het maar 18 mailtjes. En eigenlijk zou ik dit mailtje heel lang willen
maken om jou alleen maar te irriteren, maar die puberale neigingen kan
ik inmiddels wel onderdrukken want daar ben ik namelijk overheen
gegroeid (unlike some other people).

Ik hoop echt voor je dat je je energie in iets beters kan steken dan in
zo'n pessimistisch, saai en vooral niet boeiende mailtje. Kan je je
energie niet beter besteden aan iets dat je wel leuk vind om te doen
(zoals ik, geirriteerde mensen verder irriteren). Dan wordt alles om je
heen echt zo veel leuker!!! Enne.....wat er ook gebeurt, altijd blijven
lachen, da's beter voor je hart en je bloeddruk. ;-)

Groetjes, Barbara

End of nlhpv-digest V1 #423