Re: Fietsen in Zweden

On 4 Jul 1998, Jan Peter Tamminga wrote:

> Mijn vriendin en ik zijn van plan om de komende zomer in Zweden te gaan
> fietsen. We vinden het leuk om te wildkamperen, maar zijn niet echte
> natuurvorsers die de hele dag wel door het bos kunnen fietsen zonder een
> mens, bebouwing of andere cultivatie tegen te komen. Een kroegje of een
> supermarkt hier en daar is altijd handig. Het doel is om de tocht op
> twee zelfgemaakte hurri-look-alikes te gaan maken, hoewel het er nu naar
> uitziet dat het tijdschema in de knoei komt en we toch nog een keer op
> onze Giant bukfietsen moeten.  Mijn vraag is nu: wie van jullie is al
> [...]

Ik ben net terug uit Zweden, waar we een deel van de Bergslagsleden
gewandeld hebben. In hetzelfde gebied (rondom ÷rebro dus) is een drietal
fietsroutes uitgezet die eventueel te kombineren zijn tot een grote ronde.
Ze gaan grotendeels (95%) over verharde wegen en komen ook door de grotere
dorpen. Langs de route zijn zogenaamde vindskydds te vinden waar je zonder
tent kunt overnachten. Een vindskydd is een primitieve overkapping (3
muren en een dak) met een vuurplaats ervoor (meestal met grilrooster). De
routes zijn gratis op te vragen bij het touristenburo in ÷rebro (e-mail:
destination at orebro.se).

Iets over de omgeving. Het noordelijke deel is dichter bebost en dunner
bevolkt, terwijl het deel in de buurt van ÷rebro zelf wat meer landbouw
heeft en daardoor wat opener is. Met een beetje geluk kom je er reeŽn,
herten, elanden en bevers tegen. Met een beetje pech (zoals wij hadden)
blijft het beperkt tot hun sporen en/of geluiden.

Groetjes,

      _\\/\-%