zere rug en andere bevindingen

Beste ligfietsers,

Gisteren heb ik voor het eerst een ligfietstocht gemaakt, 50
kilometer op een M5 (28-20) met op de terugweg flinke tegenwind. De
route liep naar mijn werk. Ik wilde toch eens weten of het voor
mij, ongetrainde a-sportieve spijker, de moeite loont om een ligfiets
aan te gaan schaffen voor woon-werk verkeer. Het fietsen beviel me
prima, ondanks dat de fiets niet optimaal op mijn maat benen was
afgesteld; ik kon dus niet volledig de duwkracht van mijn benen
inzetten. Heen, met wind mee over het heuvelachtige terrein van
Oosterbeek, Arnhem-Noord en Velp een gemiddelde van 19 km/u, terug
met flinke tegenwind door de stad en onderlangs de Rijn een
gemiddelde van 17. Voor mijn doen zeker niet onaardig.
Tegenwind viel mij mee, klimmetjes waren wat lastiger (vooral de
Wageningse Berg met tegenwind :-\

Er zijn me wel een paar zaken tegengevallen, en daar zou ik graag
jullie mening over willen horen.

Als eerste: ik was benieuwd naar het comfort van ligfietsen. Echter
het lijkt wel alsof ik 3 uur in de kerkbanken gezeten heb. Ik heb een
enigszins holle rug terwijl het fietszitje, een tamelijk standaard
gebogen houten zitje bekleed met campingmatjes-schuimrubber,
van mij een tamelijk bolle rug verlangt. Op school lukte me dit al
niet, met koppeltje duikelen knalde ik altijd plat met de rug op de
grond in plaats van netjes door te rollen, en nu lukt het me alleen
na enkele weken intensief yoga-oefeningen gedaan te hebben. Daarbij
ben ik ook nogal knokig van postuur: her en der steken de botten door
mijn ontbrekende onderhuidse vet heen. Nu heb ik een beurse rug op
drie plaatsen: zere onderrug, ter hoogte van mijn spijkerbroekrand op
het uitsteeksel van een wervel, tussen mijn schouderbladen, ook op de
plaats waar enkele wervelknobbels uitsteken, en op de randen van mijn
schouderbladen.
Alles bij elkaar vind ik dit toch wel de grootste domper. Ik ben
benieuwd wat voor tips jullie voor mij hebben. Welke zitjes zouden
voor mij geschikt zijn, waar moet ik op letten? Hoe bevallen
bijvoorbeeld de Challenge zitjes met uitsparingen voor de ruggegraat?
Ben ik genoodzaakt een broek te dragen zonder extra frutsels die
evenueel tegen mijn rug aan kunnen gaan knellen en drukken (het
dragen van dergelijke broeken had ik namelijk exclusief voorbestemd
voor de twee weekjes rugzakdragen met vakantie, waarvoor dat geen
overbodige luxe is, en verder niet)?

Een deel van de route liep door Arnhem. Deze stad is rijk aan
onoverzichtelijke en gevaarlijke oversteekplaatsen. Ik vond het
fietsen daar niet prettig. Dat kwam vooral doordat ik het kunstje van
achterom kijken op een ligfiets niet te pakken kreeg. Bij elke
onvervoedse beweging begon de ligfiets vervaarlijk te slingeren
en moest ik mijn best doen om hem weer in balans te krijgen. Gelukkig
ws ik uitgerust met een klein spiegeltje aan mijn bril alhoewel
het kijken met dit ding ook enige vaardigheid van je verlangt (je
moet je hoofd eerst in de juiste positie manouvreren voordat je een
goed zicht op de weg achter je hebt).
Hoe doen jullie dat: is er een trukje voor om toch achterom te kijken
of kan je blindvaren op een flinke achteruitkijkspiegel?

Nog eentje, geen vraag maar een bevinding: een volledig weggewerkte
ketting is volgens mij ook geen slechte zaak. Na terugkomst zat mijn
rechterbroekspijp onder de smeer, hoeveel moeite ik ook deed die
ketting te ontwijken. Hmm, dat wordt dus geen Alligt.

groet (van een ligfietser in spé?), Wim