Re: fiscus en fiets

Hoi Wim,

Bij mijn baas hebben we de volgende regel: Als je minder dan 10 km van het werk woont en
minstens 50% van de werkdagen wordt gefietst, krijgt je een fiets kado.
Medewerkers kunnen zelf een fiets uitkiezen bij een plaatselijke dealer tot fl. 1500,00
inclusief BTW op vertoon van een schrijven van de baas. De rijwielhandel levert de fiets
af en stuurt de rekening naar de werkgever. Er zijn geen beperkingen gesteld aan de soort
fiets, zoals een racefiets, mountainbike of standaardfiets. De medewerker sluit
gelijktijdig bij aanschaf een verzekering af voor drie jaar, eveneens voor rekening van
de werkgever. De werknemer krijgt per 3 jaar fl. 550,- uitgekeerd voor zaken die
samenhangen met het fietsgebruik. Hier valt bijvoorbeeld onderhoud, reparaties en
regenkleding onder.  Dit bedrag wordt in 36 maandelijkse termijnen uitbetaald. De
cadeaufiets wordt eens per 3 jaar verstrekt.
Fiscaal aspect: Bij de opgave voor de inkomensbelasting geldt in het jaar van aanschaf een
eenmalige bijtelling van fl. 150,=.

Zelf woon ik nog 30 km van mijn werkplek, maar er is sprake dat we een nieuw pand krijgen in
Groningen, minder dan 10 km van mijn huis. Ik zal dan zeker van deze regeling gebruik gaan
maken. Een collega heeft op deze manier al een Flevobike Basic gekocht.

Groeten, Jan Peter - die graag wil fietsen - Tamminga

-- BEGIN included message

Beste ligfietsers,

Zijn er fiscaal aantrekkelijke mogelijkheden mbt de aanschaf van een
(lig-)fiets? Ik heb wel eens de term fiets-van-Vermeend horen vallen.
Weet iemand daar meer van? Of zijn er andere mogelijkheden voor
belasting- en premievrije sponsoring door werkgever ofzo (loon in
natura)?

groet, calculerende Wim
(die Wizard kost toch >3400,-)

-- END included message