Re: zere rug en andere bevindingen

Beste Ligfietsers,

Bedankt voor al jullie reacties. Ik reageer even op allemaal
tegelijk.

Wellicht heb ik me wat verkeken op het ligfietsen en moet ik wat meer
ervaring opdoen (opnieuw leren fietsen). Een deel van het ongemak
heeft denk ik te maken met een wat te krampachtige houding op de
fiets, een deel met ongetraindheid (hoewel ik dat eerder merkte aan
een lichte spierpijn de dag erna). Een deel heeft echter wel te maken
met de keuze van het zitje. Wellicht dat iemand van jullie wel eens
gewandeld heeft met volbepakte rugzak en daar pijnlijke drukplekken
aan over gehouden heeft, zo voelt dus mijn rug. Net zoals de keuze
van een goed zittende rugzak belangrijk is, zal een goed zittend
stoeltje ook esentieel zijn. Dat wordt veel uitproberen (een
weekendje Twigten of ACE-en dus).

Wat betreft kleding, nogmaals die rugzak: wanneer je een
volbepakte rugzak draagt emt een spijkerbroek aan, zal je eerder
drukpijn krijgen bij de heupband op plaatsen waar zich naden en
riemlussen bevinden. Dit ervoer ik dus ook op de zitting. Mmm, ik
hoopte als forens gewoon met m'n werkkloffie te kunnen fietsen, maar
dikke kans dat ik me toch sportiever zal moeten uitdossen.

Stadsverkeer: genoeg tips gehad om eens flink te gaan
spiegeltjes-shoppen en trainen in het zittend achteromkijken.

Smeer: het meeste zie ik toch in een fiets met dubbele kettingslangen
(die M5 waarop ik reed had alleen het bovenste deel van de ketting in
een buis, het terugkomende deel ligt open en bloot, en leverde dus
prompt een veeg smeer langs de bibbenzijde van het dijbeen) en een
afgeschermd kamwiel (Aart: bij een aantal fietsen is een
beschermende ring aangebracht aan de buitenzijde van het kamwiel. De
Alligt heeft dat niet, net zomin als de M5 die ik testte en zo zijn
er nog enkele).

groet van een testende ligfietser-in-spe, Wim