RE: klimmen

	Vorige zomer ben ik de Col de Tourmalet opgefietst. Dit is een
18 km heuvelop met een gemiddeld stijgingspercentage van 8%. Ik (die
vooraf zichzelf moed in rookt en achteraf vocht aanvult met ruim bier)
haalde een gemiddelde snelheid van 9 km/u. Een zeer geoefende collega
kampeerder die fietskoerier is in Londen haalde op zijn lichte racefiets
een gemiddelde van 13 km/u. Het was overigens ca 30 graden C. Deze
snelheden kunnen (samen met de door jou gewenste trapfrequentie)
misschien dienst doen bij de berekening van de aantallen tandjes.
	Roelof Meijer