Re: demontage 3x7 sachs naaf

Sander Dijkstra schreef:

> Sachs
>
> Volgens mij gaat het hier om een casette, en niet om een pignon. [..]

> Je zult een speciaal gereedschap (a f 18,- ??) moeten kopen die in de
> speciale vertanding van de sluitring past. Die spierkracht kan je wel
> degelijk gebruiken, om de sluitring los te draaien. Die grote stang
> met ketting is handig om te voorkomen dat de casette gewoon meedraait.

Klopt!Ik heb mijn tandwielen al een paar keer losgehaald (wieldoekjes,
versleten kransje, andere combinatie). Wat je nodig hebt is een klein
gereedschapje om het kleinste kransje los te draaien, daarna schuif je
de andere tandwielen er zo af. Complicatie: er zijn verschillende maten
achternaven waardoor misschien niet alle afnemers passen. Als je
kleinste kransje 11 tandjes heeft, zoals bij mij, heb je een afwijkende
maat nodig.
Als je niet over zo'n dingetje beschikt, laat de fietsenmaker het dan
doen. De tandwielen van Sachs en Shimano zijn uitwisselbaar, dus de
meeste fietsenmakers zullen wel een passend gereedschap hebben.
Het is allemaal niet nieuw: ik had zo'n tandwielafnemertje al jaren
ongebruikt in de gereedsachapkist liggen.

Succes,
Theo Mol