Re: Welke ligfiets kopen?

Peter Vanhoutte schreef:

> Ik wil een nieuwe ligfiets kopen voor woonwerkverkeer (15 km op en af,
mooi
> geasfalteerd fietspad langs een kanaal. Alleen de wind speelt je er
parten.
> Kies je in zo'n geval beter een model met onderstuur (bijvoorbeeld een M5
> street legal) of een model met bovenstuur? Zijn er andere punten waar je
bij
> aankoop zeker op moet letten?

Als je vooral last hebt van de wind koop je het best een model met
bovenstuur: door het kleinere frontoppervlak heb je dan minder
luchtweerstand. Of natuurlijk een Flevobike of -Racer waarbij je je handen
op je buik kunt leggen of onder je zitje kunt stoppen. Ik reed op m'n
Flevobike altijd graag met mijn handen in de bidonhouders. Verder moet je
letten op de praktische bruikbaarheid van je ligfiets: waar laat je je
bagage? Zitten er voldoende sloten, spatborden en verlichting op? Dat zijn
allemaal extra kosten als je dat naderhand nog moet bijkopen. Wat me opvalt
dat de afmontage van de basisuitvoering van veel ligfietsen qua accessoires
 vaak nogal karig is. Als je gaat voor sportief, dan is die kale afmontage
juist weer een voordeel. Met de kwaliteit van de onderdelen zit het
daarentegen weer wel goed. Bij de Streetlegal moet je echter nog een beetje
opletten. Ook de service NA aankoop schijnt van Streetlegal wat minder te
zijn. Speedliner laat veel over aan de eindhandelaar, die daar niet altijd
even blij mee is.

Nog een ding: als je er een koopt, koop dan een LIGfiets met een voldoende
LIGGENDE houding. Er zijn tegenwoordig steeds meer dingen die voor ligfiets
doorgaan die niet meer zijn dan een "laagzitter". De ervaring leert dat je
later, als je meer ervaring hebt, praktisch altijd een "echte" ligger wilt.
Liggend is < 45 graden en trapas minstens op de zelfde hoogte als je zitje.

Met vriendelijke groet,

Matthijs de Vries

http://huizen.dds.nl/~menovs/fortenroute/FORT.html : voor alles wat je
altijd al over de Fortenroute had willen weten, maar
nooit dorst te vragen...