Re: demontage 3x7 sachs naaf

Herman Kostelijk schreef:
>...de tandwieltjes van de naaf haal. Nu
>heb ik van vroeger nog twee stangen met daaraan vast 2 kleine stukjes
>fietsketting en weet ik dat ik daarmee de het verzet uit elkaar schroefde;
>maar op een of andere manier heb ik het gevoel dat dat bij de Sachs anders
>werkt...

Als ik me niet vergis, zit een Sachs cassette net weer iets anders in elkaar
dan eentje van Shimano. De HG (en IG, maar niet UG) vertanding van Shimano
loopt door tot op het kleinste kransje, terwijl Sachs' PG het kleinste kransje
min of meer ongemoeid laat. Als gevolg hiervan zit er bij Shimano cassettes
een sluitring, die er alleen met speciaal gereedschap (of een hele goeie
waterpomptang) af te krijgen is (gewoon schroefdraad). Bij Sachs fungeert
het kleinste kransje tevens als sluitring, dus net zo als bij een opschroef-
freewheel. Helemaal zeker weten de ik dit niet, maar bestudering van de
rechterzijde van je kleinste kransje leert gauw genoeg of daar nog een
sluitring naast zit...
Punt van aandacht: Shimano cassettes passen ook op een 3x7 naaf, dus er is
maar weinig dat de ligfietsfabrikant ervan weerhoudt een 3x7 uit te rusten
met een Shimano 11-19 cassette ofzo.

Marcel.

/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl
\ | /  Lost Boys interactive       +31-20-4203371