Re: frame solderen

> To:            nlhpv at maillist.il.fontys.nl
> From:          Bert Bruynooghe <bert at brics.be>
> Subject:       frame solderen

> Hallo,
>
> voor mijn zelfbouwframe zit ik nog altijd met de volgende vraag: is het
> mogelijk je frame te solderen?

Solderen is nog steeds een beproefde methode, daar mankeert niets
aan, je enige probleem is inderdaad de lugs. U- profieltjes zijn aan
1 zijde open en daar zal altijd je zwakste plek zitten. Zolang je de
te verbinden profielen cq buizen kompleet kunt omvatten en de
lengte van de overlap (als globale stelregel) minimaal groter
of gelijk is aan de diameter van de dunste buis, en daarnaast de
ruimte tussen de buizen niet te groot ( <1mm) heb je een perfecte
manier om je frame in elkaar te zetten. Bovendien ziet het er na het
spuiten naadloos uit!!

In 1982 heb ik een frame voor een kart met 125cc motor in elkaar
gesoldeerd. Die heeft het een seizoen zonder breuken in wedstrijden
uitgehouden en rijdt nu nog steeds om blokken te testen. Alle
kroonstukken waren uit PBS ( voor de outnsiders: pisbakkenstaal)
gemaakt. Brokken ijzer met de gaten in de juiste hoeken gefraisd en
daarna al het overtollige matriaal met een flex en bandschuurmachine
verwijderd. (6 uur werk, 4 doorslijpschijfjes a 125 mm, en 12
schuurbandjes als ik het me goed herinner)

>, en misschien toch iets betrouwbaarder
> zij dan de "lasloze" modellen...

Ik rijd nu op een ligfiets van alu profiel (4 zijden T-groef van
Bosch) die verbonden is met schetsplaten van zinchor staal, waar
de balhoofd- en achterasbusjes met een afgedraaide borst in
gesoldeerd zijn. De schetsplaten zijn met M8 bouten bevestigd. Deze
heb ik na plusminus 500 kilometer 1 keer na moeten trekken, dus
onbetrouwbaar is anders....;-)

> Wie heeft hiermee ervaring of kan mij meer vertellen?
>
> Alvast bedankt,
> Bert -die niet verder dan zijn tekenplank geraakt- Bruynooghe.

Als  je het solderen machtig bent en je hebt de beschikking over
apparatuur, is de helft van je ligfiets al klaar !

Groetjes en veel succes met je project

PS: als je toch aan het tekenen bent, denk dan ook aan redelijk
betrouwbare mallen, dan ben je weer een kwart verder en heel wat
(scheve) ergernis blijft je bespaard.

                "STAY AHEAD AND LOVE IT !!!!!"

Boy Bakhuys sends his recumbently greetings.......