Re: buizen buigen

> Date:          24 Mar 98 18:47:08 +0100
> From:          "Jan Peter Tamminga" <TAMMINGAJ at vertis.nl>

> Subject:       buizen buigen

> Hoi allemaal,

> Mijn vragen aan de bouw-experts (en/of natuurkundigen)op deze lijst zijn: hoe kan ik
> berekenen hoeveel kracht ik nodig heb, en is er iemand die een andere manier heeft om te
> buigen, of weet iemand waar ik voor niet te veel geld de buis kan laten buigen?

Als je 1 keer in een buigcentrale de buigblokken hebt gezien die ze
voor dat soort diameters gebruiken, gebruik je je MDF alleen nog maar
voor een overkapping naast je schuur om je nieuwe fiets onder te
stallen. Maar alle gekheid op een stokje, in Heerhugowaard zit een
ouderwetse loodgieter,Burger, die een simpel maar doeltreffend
buigblok (hydraulisch) in z'n werkplaats heeft staan. Nu weet ik dat
zijn buigblok die er het dichtste bij komt 48,3 mm is dus als je
genoegen neemt met twee radiale streepjes in je buis denk ik dat je
voor een paar guldens en een vrije zaterdagmiddag koopman bent.
Het is in ieder geval de moeite van het proberen waard. En misschien
is er wel zo'n vogel bij jou in de buurt. Anders moet je met je buis
onder de arm eens bij TB tube bending in Ursem of Buigstaal in
Alkmaar gaan kijken die doen niet moeilijk over 1 buis voor een
particulier. (niet allemaal tegelijk gaan natuurlijk)

> Groeten, Jan Peter Tamminga

Succes en groetjes

                "STAY AHEAD AND LOVE IT !!!!!"

Boy Bakhuys sends his recumbently greetings.......