Re: frame solderen

At 18:15 24-3-98 +0100, Jan peter Tammin wrote:

>Mijn ervaring is dat solderen (als je het goed doet) zelfs zonder lugs
ontzettend sterk kan
>zijn.

Dat kan inderdaat, Ik ben eens in engeland geweest bij een bouwer van
spaceframes (buizenchassis) voor kitkars, en die werden ook allemaal
hardgesoldeerd zonder lugs. Volgens die bouwer, die ok de chassis' voor de
nederlandse sportautofabrikant Donkervoort levert, is het zelfs sterker dan
lassen, omdat er minder inwendige spanningen in het materiaal komen.
Belangerijk is wel dat de aansluitingen zeer strak op elkaar passen, want
het soldeer materiaal vult maar heel weinig. dan is het ook het sterkst.

Pytrik Heideman