Re: frame solderen

Hoi Bert,

De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met het bouwen van een eigen ligfiets.
Het A-frame concept is als volgt:neem een bracket, soldeer daar 2 balken van 2*4 cm aan, met
tussen de losse uiteinden voldoende ruimte voor het achterwiel. Op de juiste afstand van
voren het balhoofd tussen de balken solderen, en een stukje voor het achterwiel nog een
dwarsverbinding.
Mijn ervaring is dat solderen (als je het goed doet) zelfs zonder lugs ontzettend sterk kan
zijn. Zo had ik eens de uitsteeksels waar de rem op moest worden gemonteerd (een stukje
hoekprofiel van 2,5*2,5 cm) op de verkeerde plek gezet, stom stom stom. Dit was redelijk
grondig gebeurd: met een flinke moker kon ik het er niet af slaan zodat ik moest
teruggrijpen op de slijptol. Zorg er wel voor dat je oppervlakten niet te klein zijn
Overigens is het solderen behoorlijk duur. Ik heb een klein soldeersetje uit de kijkshop
dat gebruik maakt van een soort spuitbus met gas (fl 18,00) en een cylinder met zuurstof
(fl 38,00). De zuurstof is bij mij vrij snel op (ik schat een half uur tot 3 kwartier, en een
werkstuk opwarmen duurt ook al snel 5 a 10 minuten). Ik kan wel 3* zo lang met een potje gas.
Verder heeft dit setje als nadeel dat door langdurig gebruik het gas nogal koud wordt
(vooral als je in een koude schuur bezig bent), waardoor de druk verminderd. Even de vlam
onder de pot helpt, veiliger is het echter om het gaspotje op een niet te warme verwarming
te zetten of onder de warme kraan te houden. Wees echter extreem voorzichtig, in verband
met te hoge druk. Een seconde te lang de vlam onder je gaspotje levert ontzettende
steekvlammen.
Solderen werkt prima bij dunnere materialen, lassen heb ik geen ervaring mee. Als het je om
de kosten te doen is zou ik een lasapparaat nog eens overwegen, je zit namelijk zo op een
paar honderd gulden aan zuurstof en gas. Voor een 3-4 honderd  gulden heb je ook al een
electrisch ding.

Groeten en succes,

Jan Peter Tamminga

-- BEGIN included message

Hallo,

voor mijn zelfbouwframe zit ik nog altijd met de volgende vraag: is het
mogelijk je frame te solderen? Bij klassieke fietsbouw wordt er nog vaak
gesoldeerd met messingsoldeer en "lugs", zou het mogelijk zijn een ligfiets
te bouwen op deze manier met U-profieltjes als "lugs"? In elk geval zou het
mij een (dure) TIG-lasset uitsparen, en misschien toch iets betrouwbaarder
zij dan de "lasloze" modellen...

Wie heeft hiermee ervaring of kan mij meer vertellen?

Alvast bedankt,
Bert -die niet verder dan zijn tekenplank geraakt- Bruynooghe.

-- END included message