buizen buigen

Hoi allemaal,
Even als aanvulling op mijn vorige mailtjes van vandaag:
Na het maken van mijn eerste model ligfiets heb ik de smaak goed te pakken en ben ik bezig met
het maken van een tweede model. De tekening is zo'n beetje af, het is een
hurricane-look-alike. Het enige probleem waar ik nu nog tegenaan loop is dat de buis
(50*1,5mm) gebogen moet worden. Ik ben bezig met het maken van van een mal van MDF
waarlangs ik wil buigen, op een manier vergelijkbaar met een buigijzer voor
verwarmingsbuis. Ik vermoed echter dat ik een enorme hefboom nodig heb om dit voor elkaar
te krijen, en misschien is de mal van MDF wel niet sterk genoeg.
Mijn vragen aan de bouw-experts (en/of natuurkundigen)op deze lijst zijn: hoe kan ik
berekenen hoeveel kracht ik nodig heb, en is er iemand die een andere manier heeft om te
buigen, of weet iemand waar ik voor niet te veel geld de buis kan laten buigen?

Groeten, Jan Peter Tamminga