Re: diverse punten

> Op 22 Mar 98, 17:28 uur, schreef G.R. Bak over Wie heeft er een
> bouwtekening?:

> De gevraagde tekening is verkrijgbaar bij (jawel) Flevobike (althans de
> laatste keer dat ik er was). Proefritten met de alleweder kun je maken bij
> De liggende Hollander in Eindhoven. Zelf heb ik hier laatst ook een proefrit
> gemaakt, ondanks mijn eerdere enthousiasme over Alleweders vond ik het echte
> rijden ermee tegenvallen. Dus zeker eerst een ritje maken.
>
> Mark Klaver
Klopt niet helemaal, Flevobike levert geen bouwtekening van de
Alleweder, wel van de Bike/Trike en van de Racer.
Bovendien is het zo dat de uitslagen van de platen toch wel zo
nouwkeurig komen dat je al schaal 1:1 bouwtekeningen moet hebben om de
ze op maat te knippen.
Daar komt bij dat er aan de Alleweder te veel onderdelen zitten die niet
zo makkelijk zelf te maken zijn.
Daarom is de alleweder ook als bouwpakket te koop, het moeilijkste werk
is dan gedaan.
Als bouwpakket is de Alleweder ook redelijk betaalbaar (Fl. 3495,-)
Wat het rijden betrefd, kun je pas een goed oordeel geven als je er een
week of 2 in gereden hebt.

.-.-.-.-.-.-.-

> Groet , Rene
>
> (PS. Wie uit Den Haag e.o.heeft er zin om in juni samen naar de Cyclevision
> te toeren?)
Kijk op de Cycle Vision homepage ( http://www.ligfiets.net/cv98 )bij
"poolen" en zet hier eventueel een oproep neer.

.-.-.-.-.-.-.-

> [...]
> een sluitring, die er alleen met speciaal gereedschap (of een hele goeie
> waterpomptang) af te krijgen is (gewoon schroefdraad). Bij Sachs fungeert
> het kleinste kransje tevens als sluitring, dus net zo als bij een opschroef-
> freewheel. Helemaal zeker weten de ik dit niet, maar bestudering van de
> rechterzijde van je kleinste kransje leert gauw genoeg of daar nog een
> sluitring naast zit...
> Punt van aandacht: Shimano cassettes passen ook op een 3x7 naaf, dus er is
> maar weinig dat de ligfietsfabrikant ervan weerhoudt een 3x7 uit te rusten
De sachs 3x7 naaf heeft (bijna) hetzelfde systeem als de Shimano naven.
Dit verschil zul je alleen merken als je er een Shimano cassete met een
11 tands sluitwieltje op wil zetten, je hebt dan namelijk een vulring
nodig.
De Sachs cassette zit dus hetzelfde bevestigd als de Shimano, met een
extra sluitmoer dus.
Om deze te demonteren heb je 1 zo'n stang met een stukje ketting nodig
en een speciale afnemer die voor Sachs en Shimano bijna hetzelfde en wel
uitwisselbaar zijn.

Groeten Andre Vrielink