Re: frame verzinken

Mark Maier schrieb:
> het te laten poederlakken en afmonteren- D'hooghe.
>
> Ik ben ook an het nadenken over verzinken van mijn FlevoRacer omdat
> hij na twee winters nu toch erg aan het roesten is.
>
> Hoe effectief is verzinken? Misschien nog met een laagje nikkel
> overheen? Poedercoating daarover? Volgens een collega van mij is
> poedercoating te duur en levert onvoldoende bescherming. De raad van
> hem was: Zandstralen, gewoon lak erop en dit alle een of twee jaaren
> herhalen.
>
> Wat zijn jullie ervaringen met corrosiebescherming van fietsenframes?
> [...]

Hoi Mark e.a.

Ik heb pas een kaal frame gekocht dat enigszins verroest was. In de werkplaats
van het fietsmuseum in Nijmegen mocht ik hem in de zandstraalkast bewerken.
Resultaat prachtig blank. Binnen 24 uur naar fa. Gerritsen Coatings in Nijkerk
gebracht. Resultaat prachtig gepoedercoate (met laklaag) frame-onderdelen. Kleur
RAL 4006. Prima werk van die firma. Echter de busingangen en de schroefdraden
zaten ook vol met deze (keiharte) coating. Dat moest dus weer weggewerkt worden.
Nu maar afwachten hoe het er na 5 jaar uit ziet. Inwendig staat het metaal
natuurlijk gewoon aan de lucht bloot. Ik weet niet of verzinken voor
poedercoaten ueberhaupt kan en ook mooi wordt hoe gladder het frame en de
lasssen hoe mooier.

groet Joop Bons
die "hem" bijna rijdend heeft en op zoek is naar een 24 inch racewiel.