[Zoeken][Index 1996][Threads 1996][Index 1997][Threads 1997]

[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Datum index][Onderwerp index]

nogmaals buizen buigen




Het buigen van buizen is o.a. mijn vak. Ik werk met een
c.n.c.buigmachine. 
Wanneer er buizen gebogen moeten worden zal dat moeten gebeuren men een
hydraulische krachtbron. De buis wordt, ter voorkoming van plat worden
van de bocht, opgesloten in een buigblok. Een buigblok precies passend
om de buis en met een bepaalde straal (R=...). Om te voorkomen dat de
bocht alsnog niets plat zou worden buig ik met een doorn in de buis.
Deze doorn drukt dus van binnen uit   de buitenkant van de bocht zodat
de bocht bijna perfect rond blijft.    Je snapt wel dat zowel het
buigblok als de doorn precies op de buismaat zijn aangepast. De
wanddikte van  de buitenzijde van de bocht zal na buigen iets DOBEY7
dunnen zijn dan de binnenzijde.  Zelf kan ik als grootste maat 48.3X2
(RVS) of 48.3X2.65 (staal) buigen. Een buis van 50X1.5  helaas niet.
Buigen kan ook met een driepunts buigmachine, alleen zijn die bochten
niet om aan te zien (vervormd).
Ik zou je voorstellen het bedrijf TB in Ursum te benaderen. Die hebben
veel buigblokken op voorraad. SUCCES!  
         
   Guus


-- End --


Archief homepage | Datum index | Onderwerp index