Re: verlengde cranks

> Ik ben van plan om bij mijn FlevoBike de cranks te gaan verlengen (tot
> 200 mm.).
> Ik heb namelijk gelezen dat je daarmee het rendement met vele procenten
> kunt verhogen.
(knip)
> of is dat niet zo simpel?
> Wie heeft ervaring daarmee, of kan mij een theoretische onderbouwing
> leveren?

Beste Erik,

Omdat het zaterdag is, hierbij een theoretische onderbouwing:

In het blad FIETS is wel eens over cranks geschreven. Het staat niet vast
dat langere kranks bij iedereen een hoger rendement leveren. In die
wielrennerij wordt doorgaans de volgende vuistregel aangehouden: hoe langer
de (benen van de) wielrenner, hoe langer de cranks. Je kunt je natuurlijk
voorstellen, dat iemand met korte benen hopeloos in de knoop komt te liggen
met die lange kranks, omdat zijn/haar benen dan een veel grotere cirkel
moeten beschrijven, wat ten koste gaat aan de efficientie van het
spiergebruik: met kortere cranks kun je namelijk "lekker soepel draaien".

Dit is nodig omdat er in de wielrennerij, vooral bij trainingen, op
ontzettend hoge toerentallen moet kunnen worden gereden. Dit maximale
toerental blijkt bij het langer volhouden van een hoge snelheid
belangrijker te zijn dan het moment dat op de aandrijving kan worden
uitgeoefend. Door dit hogere toerental blijkt de stofwisseling in de
beenspieren net iets efficienter te verlopen: de spieren maken dan beter
gebruik van het aerobe vermogen.

De krukas van een zuigermotor is te vergelijken met de crank van een fiets.
De zuigers van motoren van de meeste sportwagens hebben doorgaans een korte
slag om een hoog toerental te kunnen draaien. Dit t.b.v. betere smering en
koeling en minder slijtage. Amerikaanse sportwagens met veel cilinderinhoud
hebben een lange slag: dit levert behalve een stoer motorgeluid iets meer
trekkracht op bij lage toerentallen, maar nauwelijks een hogere
topsnelheid.

Alleen als je lang bent heb je dus voordeel bij lange cranks. Anders gaan
ze je fysieke mogelijkheden te buiten, en word je eerder moe.

Met vriendelijke groet,

Matthijs de Vries

http://huizen.dds.nl/~menovs