Bijna ongeluk met Alleweder

Beste 'listeros',

Vandaag ben ik flink geschrokken met m'n bijna-nieuwe Verhees Alleweder.

Vanochtend heb ik eerst flink aan de fiets zitten sleutelen om de remmen
wat beter af te stellen. Ik vond dat de fiets nogal slecht remde. Ik heb
dus de remkabels wat strakker afgesteld.

Vanmiddag wat gaan fietsen om o.a. de nieuwe instellingen uit te proberen.
Het begon er toe al mee dat ik op zoek naar de Lf1 bij Duindorp in de
tramsrails terecht kwam. Daar kom je dus echt niet zomaar uit! Dat werd dus
uitstappen. Deze weg bestond zo'n beetje alleen maar uit tramrails. Daar
kan je met een Alleweder dus eigenlijk niet rijden. Het is bijna onmogelijk
om alle drie de wielen uit de rail te houden, als er overal rails ligt.

Toen ik een fietspad vond kon ik er door de hekken helaas niet op. Gelukkig
was er een mooie snelle asfaltweg langs de duinen. Af en toe moest ik daar
wel remmen voor verkeersdrempels. Dat remmen ging nog steeds niet zo goed.
Ik heb al met al een paar keer de remkabel weer wat strakker gezet. De rem
stod nu zo strak dat de klauwen van de schijfrem net wel / net niet op de
schijf aanliepen. Nog steeds viel de remkracht me tegen, maar strakker leek
niet mogelijk.

Terug naar huis nog een paar sneel afdalingen gepakt, vlak achter auto's
aan. Bijna thuis op het mooie asfalt van de statenlaan nog even flink
aangezet. Ruim van te voren zag ik het stoplicht op rood staan. Ik kon dus
redelijk rustig remmen.

Totdat het plots leek alsof het stuurtje afbrak. Ik schoot door... kon met
m'n voeten nog een beetje bijremmen, en kwam midden op het zebrapad tot
stilstand. Beide remkabels bleken afgebroken daar waar ze bij de
"stuurknuppel" omhoog komen (zie linksonder in
http://www.xs4all.nl/~voorburg/alleweder/images/stuurinrichting_boven.jpg)
! Gelukkig stond ik al bijna stil toen het gebeurde, en de voetgangster die
net overstak zag me op tijd. Het had echter een stuk slechter af kunnen
lopen, al het bijvoorbeeld tijdens een snelle afdaling in de bebouwde kom
was gebeurd...

Ik denk dat ik nu gewone remhandles op de fiets momenteer (ongeveer als de
Flevo). Waarschijnlijk gaan de kabels met die constructie minder snel stuk.
Bovendien kan ik me voorstellen dat je zo meer remkracht uit kan oefenen.
Ik voorzie wel dat een nadeel van deze constructie is dat de fiets in een
slip kan komen als de ene rem beduidend harder remt dan de ander. Zijn er
Verhees piloten die mijn probleem kennen en er een oplossing voor weten?

Sowieso valt me op dat of bij hoge snelheden en bochten met slecht wegdek,
of bij hoge snelheden en remmen in de bocht, de fiets de neiging heeft om
in de slip te raken. Is dit inherent aan de fiets of is het een kwestie van
afstelling / uitlijning?

Ik hou jullie op de hoogte,

René
http://www.xs4all.nl/~voorburg/alleweder/