Subject: Bijna ongeluk met Alleweder

Hoi Rene,

> [...]
> lopen, al het bijvoorbeeld tijdens een snelle afdaling in de bebouwde kom
> was gebeurd...
>
> Ik denk dat ik nu gewone remhandles op de fiets momenteer (ongeveer als de
> Flevo). Waarschijnlijk gaan de kabels met die constructie minder snel stuk.
> Bovendien kan ik me voorstellen dat je zo meer remkracht uit kan oefenen.
> Ik voorzie wel dat een nadeel van deze constructie is dat de fiets in een
> slip kan komen als de ene rem beduidend harder remt dan de ander. Zijn er
> Verhees piloten die mijn probleem kennen en er een oplossing voor weten?

Ik zou dit zonden vinden van de ruimte op je pookje. Ik denk dat ik het
probleem opgelost heb.

Na zo'n 1000km merkte ik dat 1 remkabel bijna helemaal door was. De andere
leek nog helemaal in orde. Heel voorzichtig ben ik toen naar huis gereden.
Volgens mij wordt het probleem veroorzaakt door 2 zaken:
1) het ringetje om de kabel dat voorkomt dat de rem al te lost komt
2) het stuur dat als het op de stoel ligt de remkabels vlak boven dit
   ringetje krombuigt.
Herhaald krom en weer rechtbuigen is de simpelste manier om een
remkabel kaport te krijgen, zeker als de krachten in de kabel worden verstoord
door een (scherp) schroefje van het genoemde ringetje.

Mijn oplossing: een touwtje tussen dashboard en stuur zodat reden 2 is opgeheven,
en nieuwe remkabels. Ik heb ook op gewone fietsen altijd al last gehad
van brekende kabels. De standaard kabels zijn maar 1.6mm. Bij de lokale
fietsenmaker heb ik speciale binnenkabels gehaald van 2.0mm dik; de buitenkabel
moet je dan ook vervangen (mijn fietsenmaker verkoopt dat gewoon van de rol,
je hebt maar twee stukjes van ongeveer een halve meter nodig).

Overigens is het verslechteren van de rem-instelling vaak een symptoom van
een binnenkort brekende kabel (een paar aders zijn door, de rest rekt op)!

> Sowieso valt me op dat of bij hoge snelheden en bochten met slecht wegdek,
> of bij hoge snelheden en remmen in de bocht, de fiets de neiging heeft om
> in de slip te raken. Is dit inherent aan de fiets of is het een kwestie van
> afstelling / uitlijning?

Ik denk dat het eerder aan de snelheid ligt. In principe kan een wiel
een bepaalde kracht zijwaarts geven, die afhangt van de druk. Bij benadering
geldt dat deze zijwaartse kracht 80% is van de wieldruk bij droog wegdek.
Dat haal je met een ligfiets vrij snel. Hydraulische vering zou overigens
beter zijn bij slecht wegdek, maar dat is ook fors duurder.
Door in een bocht te remmen krijg je twee krachten samen op het wiel, dus
slip je ook eerder.

Groet,
Arnold.