Re: verlengde cranks

At 00:16 28-3-98 PST, you wrote:
>Ik ben van plan om bij mijn FlevoBike de cranks te gaan verlengen (tot
>200 mm.).
>Ik heb namelijk gelezen dat je daarmee het rendement met vele procenten
>kunt verhogen.

Dat het rendement "vele procenten" zou verhogen lijkt zeer onwaarschijnlijk!
Nogal wat mensen verwarren kracht met de energie, waardoor je de indruk
krijgt dat een langere hefboom beter rendement betekent. Het hefboomprincipe
steunt echter op het behoud van moment, wat overeenkomt met behoud van energie.
De enige winst die je zou kunnen oplopen is een ergonomisch interessantere
houding waarin je kracht overzet op je pedalen.

En hier wringt het schoentje juist extra: doordat de draaicirkel van de
pedalen vergroot, vergroot de hoekverandering die je knieŽn moeten opvangen,
en die zijn al zo belast op een ligfiets...
Een tijdje geleden was op de IHPV-maillist juist een discussie aan de gang
waarin een aantal mensen stelden dat ze juist sneller gingen door KORTERE
cranks, en dat is een standpunt dat ik persoonlijk deel met mijn korte
beentjes. Mijn cranks op mijn bukfiets zijn ingekort tot 16cm ipv. 17, en
dat maakt dat ik ze een stuk makkelijker rond krijg! Dat je met kortere
cranks efficiŽnter fietst 'klinkt' alleen een stuk minder logisch...

Moraal van het verhaal: laat je niet vangen door nep-logica waardoor een
fabrikant een artikel net weer iets duurder kan prijzen. TEST een artikel,
en wees kritisch tegenover 'wetenschappelijke' bewijzen: wetenschap isoleert
factoren en kan dus door de juiste factoren te verwaarlozen de gewenste
uitkomst krijgen!

mvg,
Bert Bruynooghe