Re: verlengde cranks

Frank schreef:

>Juist.  Ik heb al sinds een jaar of twee een stel van 165mm in
>gebruik (wel met een iets lagere versnelling), en het gaat best
>goed.  Mijn beentjes zijn dan ook niet zo lang!  Eigenlijk zou
>je de lengte van je cranks, en niet het frame, moeten aanpassen
>tot je benen.  Voor mij klinkt dat meer logisch.

Mijn gedachten over dit onderwerp

Als de hoeken die de knie maakt (min, max) hetzelfde blijven dan betekenen
korter benen: een kortere afstand tot de trapas en kortere cranks.

De lengte van de cranks lijkt dus afhankelijk van twee dingen:
beenlengte  en gebruiksdoel : stoempen of spinnen.

Als we de hoeken en de been maten zouden weten dan konden we zelfs een
poging met de rekenmachine kunnen doen. Wie o wie heeft er een voorstel voor
de minimale en maximale hoek voor de knie buiging. Nul graden gestrekt been,
90 graden onderbeen haaks op bovenbeen.

Groetjes Gerard

             Gerard Jan Bakker van Poelgeest
             <G.J.Bakker at lr.tudelft.nl>