Re: verlengde cranks

Ik schreef:
> [...]
                             ^^^^^^
Sorry: dit moest zijn:       hogere

Gerard schreef:

> Als de hoeken die de knie maakt (min, max) hetzelfde blijven dan betekenen
> korter benen: een kortere afstand tot de trapas en kortere cranks.
> De lengte van de cranks lijkt dus afhankelijk van twee dingen:
> beenlengte  en gebruiksdoel : stoempen of spinnen.

Ik weet geen oplossing voor het berekenen van de juiste hoek,
maar wel een voorstel van Sheldon Brown (bij Harris Cyclery:
http://www.sheldonbrown.com/harris) om de versnelling te zien
als een verhouding tussen de afstand die je voeten afleggen in
een draai van de trapas (bepaald door lengte van je cranks), en
de omtrek van je wiel.

Deze wordt vermenigvuldigd door de verhouding tussen kettingblad
en naaf.  Het resultaat noemt hij de zg. "Gain Ratio" en hiermee
kan men alle fietsen vergelijken zonder te verwijzen naar de
wielmaat of de crank lengte. Bijv: een wiel van 680mm met cranks
van 170mm en 52 / 26 tandjes geeft 340/170 * 52/26 = 4.0. Dit
betekend dat in verhouding tot de afstand die je voeten afleggen,
je fiets vier maal zo ver zal gaan.

Zeer belangrijk is dat dit ook toepasbaar is op roeifietsen, waar
je voeten in rechte lijn bewegen.  Hiermee hoef je ook niet te
verwijzen naar de lengte van je benen.  Dus Bulletje op zijn fietsje
met gain ratio van 4.0 heeft even veel werk te doen als Bonenstaak
op zijn grote fiets met gain ratio van 4.0...

Frank Bokhorst

tel:    021 650-3708
fax:    021 689-7572
post:   Psychology Dept.,  University of Cape Town
        Rondebosch 7701,   South Africa
www:    http://www.uct.ac.za/depts/psychology/bok