alleweder avonturen

Hallo allemaal,

Een week geleden heb ik jullie verteld over mijn Alleweder die door de
remmen ging. Achteraf bleek één remkabel helemaal nat en verroest. Ik heb
er nu twee 2 mm kabels op gezet. Dat lijkt prima te werken. De fiets remt
met deze nieuwe kabels wel weer goed. Het was wel even lastig om ze aan het
stuur te bevestigen. De bestaande bouten waren daarvoor te dun, de gaatjes
te smal. Ik heb nu een hele elegante oplossing gevonden. Een foto daarvan
(http://www.xs4all.nl/~voorburg/alleweder/images/remkabel.jpg) is te vinden
op mijn Alleweder site (http://www.xs4all.nl/~voorburg/alleweder/).

Ik heb ook wat geklust om de accu van de fiets makkelijk los te kunnen
maken zodat ik hem binnen op kan laden. Wederom een foto en beschrijving
hiervan op de site.

Vandaag nog wat avonturen beleefd met de fiets. Bij De Meern (bij Utrecht)
reed ik heel rustig (10 km/h) een kruising over. Aan de overkant van de weg
reed net een koetsje met een paard er voor. Dat beest schrok blijkbaar zo
van mijn ongewonen verschijning dat het pardoes viel! Ik schrok daar ook
van en bleef wachten om te zien of ik moet helpen maar de koetsiers maanden
mij vooral rustig door te rijden. Het valt me sowieso op dat paarden vaak
opvallend schrikkerig reageren als ik op een ligfiets voorbij kom. Op deze
lijst is dat fenomeen ook al eens gemeld. In ieder geval iets om op te
letten.

Een stuk verder tussen Woerden en Driebruggen (erg mooi gebied) kreeg ik
een lekke band. Op zich geen probleem, maar nu bleek de band bij het
ventiel uitgescheurd (het ventiel zat al scheef toen ik de fiets kocht en
ik heb daar helaas verder niks aan gedaan). Ik had geen reservebanden bij
me. Daar sta je dan met je ineens bijzonder onhandig lompe fiets, in the
middle of nowhere, op zondag in een streek waar ze je nog net niet de weg
af jagen wegens verstoring van de zondagsrust. Naar Den Haag is het dan nog
een heel eind....  Moraal van het verhaal is om zeker met een Alleweder
altijd reservebanden (de Verhees heeft twee verschillende maten) mee te
nemen.

Gelukkig kon een voorbijkomende fietser mij een hobbyist in Driebruggen
wijzen die daar min of meer als plaatselijke fietsenmaker fungeert. Op de
velg daar heen gereden - kon 'ie hebben. Gelukkig was hij heel vriendelijk
en kon hij me met een tweedehand bandje van een kinderfiets helpen.

Tot slot nog een vraagje: sinds de laatste 30 van de tocht maakt het linker
voorwiel als de vering diep ingedrukt wordt geregeld een knallend geluid.
Ik kan het niet echt lokaliseren. Het lijkt ergens voor bij de ophanging
vandaan te komen. Misschien is het de veer zelf. Weet iemand wat dit kan
zijn?

Groet, Rene - die weer een boel geleerd heeft - Voorburg

---
  René Voorburg                        "Train Hard, Eat Healthy, Die
Anyway."
  voorburg at xs4all.nl
  http://www.xs4all.nl/~voorburg/