Re: ligfietsen en paarden

Het enige redmiddel van een paard is om te vluchten. Als een paard iets
ziet dat het niet kent, zal het vluchten. Of het nu om een tractor gaat
(heel eng!), een grote vrachtwagen, die zijn remmen ontlucht, of een
glimmend voorwerp (een alleweder) of een zeer kleurige paraplu, dat doet er
allemaal niet toe. Toegegeven, als de ruiter angstig reageert, dan zal het
paard er van door gaan, maar ook een rustige ruiter kan een paard dat
schrikt niet altijd de baas. Dat kan komen omdat het paard misschien pas
bij de eenenvijftigste ligfiets schrikt, of omdat het dier gelijktijdig net
over een steentje weggleed, of omdat het beestje toevallig die dag er zin
in heeft om extra schrikachtig te zijn.

Een paard kan, omdat de ogen aan beide zijkanten van het hoofd zitten, 360
graden kijken. Toch vindt het iets dat achter hem gebeurt, veel enger dan
iets wat opzij of voor gebeurt. Je moet er als je een paard inhaalt, dus
altijd op bedacht zijn, dat het kan schrikken. Bellen, om de ruiter te
laten weten, dat je achter hem zit, is voor het paard (soms) ook weer
vreselijk eng. En of het nou een verkeersmak paard is of niet: je weet het
nooit!

Nou zou het wat erg flauw zijn om te zeggen: waarom gaat zo iemand nou op
zo'n plek paardrijden. Het is niet altijd te voorkomen, dat je met je paard
langs de openbare weg rijdt. Ik denk, dat als je een beetje begrip toont,
voor de ruiter, en doet wat deze vraagt, dat de veiligheid van iedereen
ermee gediend is. Nederland is te klein, dat je paarden op het ruiterpad en
fietsers op het fietspad gescheiden kan laten, zonder dat ze elkaar
tegenkomen.

Jan-Arjen
----------
: Date: Mon, 06 Apr 1998 08:59:02 +0200
: From: Toni Cornelissen <toni at and.nl>
: Subject: Re: alleweder avonturen (met paard)
:
: Rene schreef:
:
: >Vandaag nog wat avonturen beleefd met de fiets. Bij De Meern (bij
Utrecht)
: >reed ik heel rustig (10 km/h) een kruising over. Aan de overkant van de
weg
: >reed net een koetsje met een paard er voor. Dat beest schrok blijkbaar
zo
: >van mijn ongewonen verschijning dat het pardoes viel! Ik schrok daar ook
: >van en bleef wachten om te zien of ik moet helpen maar de koetsiers
maanden
: >mij vooral rustig door te rijden. Het valt me sowieso op dat paarden
vaak
: >opvallend schrikkerig reageren als ik op een ligfiets voorbij kom. Op
deze
: >lijst is dat fenomeen ook al eens gemeld. In ieder geval iets om op te
: letten.
:
: Waar je vooral op moet letten is de reactie van de ruiter/amazone. Al
deze
: schrikt kun je er zeker van zijn dat het paard ook angstig reageerd.
Probeer
: hem/haar dus gerust te stellen. Vriendelijk groeten scheelt al veel.
:
: En natuurlijk niet onverwacht (van achteren) aan komen zeilen. Maar uit
je
: verhaal heb ik begrepen dat jij dat niet gedaan hebt.
:
: Groetjes Toni
: - --