kettingloop/remmen M5 lowracer

Hallo allemaal! Na een enorme tijd niet-ligfietsen (schande... ik weet
het...) Ga ik weer lekker forenzen met mijn M5 lage racer.

Helaas ben ik niet 100% tevreden met mijn fiets, want
a) de binnenkant van mijn rechter dijbeen schuurt tegen de
ketting-beschermingsbuis
b) ik vind mijn voorrem niet super (zelf eens vergeleken met een flevobike).
Beide fietsen hebben dezelfde magura-rem. Volgens mij komt het door de
gebruikte araya-velg. De flevobike heeft een iets grotere velg met rechtere
flanken.
Bovendien "voel" ik tijdens het remmen het punt waar de velg aan elkaar is
gemaakt (het naadje). Dit heb ik ook op mijn eerdere M5 gemerkt.

Nu de vragen!

1) Zo'n enkelzijdige voorvork voorkomt volgens mij dijbeen-verschuringen. Is
zo'n vork echter wel geschikt voor woon-werkverkeer?

2) Heb ik nou gewoon een kl*te-arayavelg of remmen andere velgen inderdaad
beter?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden. Groeten en fiets-ze!

Klaas Verzijl