Re: Leren Flevoraceren -stuurgedrag

In <199804080915.LAA24972 at pegbar.and.nl>, on 04/08/98
   at 11:14 AM, Toni Cornelissen <toni at and.nl> said:

>Mijn ervaring is dat als ik op mijn flevo-bike (zelfbouw, dus bij een
>fabrieksmodel kan het afwijken) het rechter handvat naar voor duw, de
>fiets naar rechts gaat. Je zou verwachten dat de fiets dan naar links
>gaat. (Vraag me niet hoe dat komt maar het is wel mijn ervaring)

Kan je op een gewone fiets ook (voorzichtig!) proberen. Duw lichtjes je
stuur aan een kant naar voren en je draait prompt de 'verkeerde' kant op.
Zeer onthutsend. Heeft waarschijnlijk te maken met het verband tussen
sturen en evenwicht, maar precies zou ik het niet weten. Is er een
fietsdynamicus op de lijst?

[knip]

Groetend,

Arnold -met losse kanden door de bocht- Kester

                 Arnold.Kester at stat.unimaas.nl