kettingproblemen

Zoals al eerder vermeld ben ik sinds kort de trotse eigenaar van een
Twister. Ik kan hem dankzij deze informatieuitwisselingsgemeenschap
gelukkig voor een redelijk bedrag verzekeren. Waarvoor dank.

Sinds een paar dagen doet zich regelmatig maar onvoorspelbaar te onpas
een probleem met mijn ketting voor. Deze loopt door 2 buizen - 1 boven
en 1 onder, bij wijze van kettingkast - en stroopt soms op voor de
ingang van de onderste buis. Heeft iemand weet van dit probleem en
hiervoor een oplossing?

Een bijkomende kleine ergernis is, dat als ik veel kracht zet (bergop of
na een stoplicht) de fiets een geluid geeft alsof ik een ouderwetse
kettingkast heb. Ik ben bang hierdoor veel energie te verspillen. Kent
iemand dit verschijnsel, en heeft er iemand kennis van het opheffen
ervan?

Bij voorbaat dank voor de reacties,

Roelof Meijer.