Re: Leren Flevoraceren -stuurgedrag

>Kan je op een gewone fiets ook (voorzichtig!) proberen. Duw lichtjes je
>stuur aan een kant naar voren en je draait prompt de 'verkeerde' kant op.
>Zeer onthutsend. Heeft waarschijnlijk te maken met het verband tussen
>sturen en evenwicht, maar precies zou ik het niet weten. Is er een
>fietsdynamicus op de lijst?

Ik ben geen fiets dynamicus maar ik weet wel van de (fiets) racerij dat als
je snel door de bocht wil je eerst moet tegensturen en dan mee.
Juist vanwege bovengenoemd effect. Je fiets hangt dan namelijk in een keer goed.
Wel goed oefenen want in het begin is het tegen natuurlijk.
Zover ik weet heeft het te maken het vallen van je lichaam.
Gooi je lichaam naar eens naar rechts, je stuur zet dan een bocht naar links in.
Via Newton kom je dan op stuur naar links, lichaan naar rechts
Je lichaam 'struikelt' naar buiten t.o.v. je stuur input.
In de stad werkt het fantastisch om krappe bochtjes te draaien.
Tegensturen, bocht invallen en meesturen. Om overeind te komen nog heftiger
insturen en je komt weer overeind. Niet te heftig diep insturen want dan ga
je over de kop en springt je fiest echt recht overeind.

Groetjes Gerard en oefen voorzichtig.

             Gerard Jan Bakker van Poelgeest
             <G.J.Bakker at lr.tudelft.nl>

private adress: