Re: losse crank

Thijs van Buuren wrote:

> Medeliggers,
>
> De laatste tijd heb ik vaak last van een linkercrank die zichzelf los
> werkt. Het betreft een spieloos  crankstel.
> Ik heb al een kartelring onder de boutkop gelegd, maar na een week
> flikt-ie 't toch weer!
> En vandaag gebeurde het bij de fiets van mijn vriendin ook!
>
> Weet iemand de oorzaak en de oplossing?
>

> Thijs -hier moet schijnbaar iets staan- van Buuren
>
> - mhgbuure at worldonline.nl

Huizen, 12.04.98

Over het algemeen is de trap-as gemaakt van staal en de crank van
aluminium.  Als er eenmaal een beetje speling is gekomen in de
verbinding tussen deze twee, gaat dit ten koste dan de crank (de zachtse
van de twee).  Het vierkante gat daarin lubbert dan (hoe weinig ook) een
beetje uit.  Hierdoor blijft er dan altijd wat speling tussen de as en
de crank.  Hoe vast je de bout daarna ook aandraait, dit komt nooit meer
goed.  De enige oplossing is een nieuwe crank.  Deze zijn gewoon per
stuk te koop bij de 'fietsenboer'.  Kosten `15 a 20 gulden.
Wellicht is dit probleempje te voorkomen als je bij de regelmatige
onderhoudbeurten ook de bewuste bouten een controleert en zonodig wat
aandraait.

Sterkte ermee

Rob - zonder tussen-titles - van der Linden