Re: Snelheid

>Mede ligfietsers......
>
>Sinds enige tijd de trotse bezitter van een flevobike, de volgende
>vragen.
>Welke snelheid is voor een persoon met normale conditie met een ligfiets
>te halen (maximaal en gemiddeld).
>En wat zijn jullie persoonlijk behaalde maximale snelheden (onder
>vermelding van type fiets en weersomstandigheden).
>Dit geeft tevens een beeld welke fiets de beste prestaties neerzet.
>
>J. Veldhof

Deze vraag krijg vaak als ik wacht bij het stoplicht. Meestal stel ik dan de
wedervraag: "hoe snel zijn jouw schoenen?"
Eigenlijk is de vraag een beetje eigenaardig. Hoe snel iemand kan fietsen
hangt voor het grootste deel af van zijn conditie. Toni Rominger troeft mij
zelfs op een volle bakfiets af in een tijdrit. Als je dus de verschillende
modellen met elkaar wilt vergelijken, zal je steeds met dezelfde "motor"
moeten meten, onder de zelfde omstandigheden. Je zou jezelf kunnen nemen en
verschillende fietsen uitproberen!
Er zal ongetwijfeld wel eens onderzoek naar "de snelheid" van verschillende
fietsen zijn geweest. In een oude "fiets" heb ik wel eens een artikel
gelezen waarin verschillende fietsen (ook liggers) met elkaar vergeleken
werden. Helaas weet ik absoluut niet meer in welk nummer/jaar dit artikel
stond. Wie weet dat iemand anders meer weet?

Groeten, Klaas Verzijl