Re: naast-elkaar-ligfietstandem

Bert Bruynooghe wrote:

> Betekent dat dan dat degene die aan de buitenzijde van de bocht zit sneller
> moet trappen?

In theorie wel, maar in de praktijk niet. Niet merkbaar, althans.

> Misschien kun je het concept van de fiets wel omdraaien: twee wielen vooraan
> die afzonderlijk aangedreven worden, met een zwenkwieltje achteraan, terwijl
> elke berijder de rem op zijn eigen voorwiel onder controle houdt. Sturen
> gebeurt hier door een subtiel samenspel van de twee bestuurders: de fiets
> wijkt af in de richting van het wiel dat het traagst draait.

Ja zeg, ik wilde een relaxte fiets en IK als bestuurder wil natuurlijk
alle macht in handen hebben :-)
Overigens bestaat er wel een fiets die twee wielen voor en 1 achter
heeft. Ze hebben ervoor gekozen omdat de aandrijving dan compacter en
simpeler wordt. Alleen is de wielbreedte te gering, waardoor de fiets
steeds om dreigt te vallen in de bochten. Bovendien is twee wielen
achter veel handiger: het stuursysteem kan simpeler, je kan je bagage
kwijt tussen de wielen en het gewicht wordt beter over de drie wielen
verdeeld.

Er is een site over de fiets met twee voorwielen en 1 achter, de URL heb
ik niet bij de hand, maar als je binnen Alta Vista zoekt op trefwoorden
sociable and recumbent krijg je meteen de link.

> Dit vraagt natuurlijk wel wat teamwerk, maar de symmetrie en de eenvoud van
> het concept verbetert erop: een stuur wordt overbodig. Krijg je alvast geen
> ruzie meer over wie aan het stuurtje mag zitten...
>
> Eigenlijk krijg ik zélf al zin om deze fiets te ontwikkelen...

Doen! Alleen vraag ik me af of je niet constant bezig bent met de fiets
op de weg te houden. Zelfs een klein verschil in trapkracht en je fiets
zwalkt over de weg. Bovendien moet je niet vergeten dat op mijn fiets
iedere berijder zelf bepaald hoeveel vermogen hij/zij levert, zodat de
ene zich niet hoeft in te houden voor de ander. Jouw idee zou goed
kunnen werken als beide berijders ongeveer even sterk zijn.

Bert, ik verwacht je naast-elkaar ligfiets op Cycle Vision! Als je nog
een leuke naam voor je fiets zoekt heb ik er nog wel een paar...

Groetjes,

Danny