Science Fietsion (was:naast-elkaar-ligfietstandem (parodie?))

I wrote:

>Doen! Alleen vraag ik me af of je niet constant bezig bent met de fiets
>op de weg te houden. Zelfs een klein verschil in trapkracht en je fiets
>zwalkt over de weg. Bovendien moet je niet vergeten dat op mijn fiets
>iedere berijder zelf bepaald hoeveel vermogen hij/zij levert, zodat de
>ene zich niet hoeft in te houden voor de ander. Jouw idee zou goed
>kunnen werken als beide berijders ongeveer even sterk zijn.
>
>Bert, ik verwacht je naast-elkaar ligfiets op Cycle Vision! Als je nog
>een leuke naam voor je fiets zoekt heb ik er nog wel een paar...

Goed, dan vertrek ik nu op om tijd te zijn voor de Cycle Vision 2000... want
ergens op een vooraf bepaald doel aankomen met dat ding lijkt me nog geen
sinecure.

Eigenlijk was dit hele ding als grap bedoeld, maar ik begon mezelf eigenlijk
ook wel af te vragen of het eigenlijk niet werkbaar zou zijn: een kano (niet
kayak) hou je ook recht ondanks het feit dat de ene links peddelt en de
andere rechts.

Dus om anderen het denkwerk te besparen: dit zou inderdaad een onrijdbare
fiets worden. Stel dat je wielbasis 80 cm breed is, en de berijders een
snelheidsverschil van 10% opbrengen, dan heb je op 100m twee perfecte
cirkels gereden! Of anders: om met dezelfde fiets op 100m slechts 1m af te
wijken, moeten de fietsers minstens 99.98% synchroon rijden!
Daar komt nog bij dat je door het freewheel eigenlijk weinig directe
controle hebt over je exacte snelheid.
De enige manier om dit probleem op te lossen is de wielbasis aanzienlijk
vergroten, maar ik vermoed dat niemand zit te wachten op een fiets van 10m
breed...

Dit wil echter niet zeggen dat dat concept helemaal zinloos is: door een
differentiaalregeling op de twee voorwielen kun je inderdaad een
stuurmechanisme maken dat bruikbaar is voor precisiewerk (bv: robotica). Een
toepassing op fietsgebied zie ik echter nog niet direct zitten.

mvg,
Bert Bruynooghe.