Re: achtersturende low-racer

At 21:22 16-4-98 +0200, you wrote:
>Hoi bouwende liggers,
>
>Ik heb plannen om een low-racer te bouwen met een achter sturend wiel en
>dan natuurlijk een voorwiel aandrijving.
>Zijn er al eens van zulke fietsen gebouwd?? zo ja,  Heeft iemand al
>ervaring met dit concept.
>Hoe ik het sturende wiel zal ophangen weet ik nog niet heeft iemand
>suggesties.
>
>De liggende groeten BarT.
>
>Lui
>hoezo
>ik ben een ligfietser

Tweewielige fietsen die op het achterwiel zijn gestuurd zijn niet te
fietsen. dat komt omdat je tijdens het fietsen je evenwicht constant
corrigeert door tegen de valrichting in te sturen. Als de besturing achter
is duik je bij tegensturen de verkeerde kant op (dwz bij tegensturen val je
extra snel om, en bij meesturen, de enige methode om de fiets weer recht
onder je te krijgen, maak je een steeds kleinere bocht.) je kunt dus nooit
rechtdoorfietsen op een achtergestuurde tweewieler. Ik weet dit uit
ervaring, omdat ik ooit een achteruit fietsende bukfiets heb gemaakt, waar
ook na avonden oefenen niet op te rijden was. (gewoon crancks wisselen en
achterwiel omdraaien) Je kunt het zelf ook ervaren in een kwartiertje werk
en een oude bukfiets.

Driewielers blijven natuurlijk wel stabiel, maar het weggedrag van een
achterwielbestuurd voertuig blijft vreemd, of je moet heftruckchauffeur zijn.

pytrik heideman