Re: achtersturende low-racer

Pytrik schreef:
>Tweewielige fietsen die op het achterwiel zijn gestuurd zijn niet te
>fietsen. dat komt omdat je tijdens het fietsen je evenwicht constant
>corrigeert door tegen de valrichting in te sturen. Als de besturing achter
>is duik je bij tegensturen de verkeerde kant op (dwz bij tegensturen val je
>extra snel om, en bij meesturen, de enige methode om de fiets weer recht
>onder je te krijgen, maak je een steeds kleinere bocht.) je kunt dus nooit
>rechtdoorfietsen op een achtergestuurde tweewieler. Ik weet dit uit
>ervaring, omdat ik ooit een achteruit fietsende bukfiets heb gemaakt, waar
> [...]

Dat is wel erg kort door de bocht.
De geometrie van de gestuurde achtervork zal anders moeten zijn dan die
van een gestuurde voorvork. Bovenstaand probleem zou je b.v. mogelijk
kunnen oplossen door de vork achterstevoren te zetten o.i.d., ik noem maar
een dwarsstraat.
Een eenvoudig experiment zou kunnen zijn om te kijken of je met een geometrie
(balhoofdshoek en vorksprong) op de proppen kunt komen waarbij je achterwiel-
bestuurde fiets "aan de hand genomen" wel goed spoort.

Wellicht dat dat al lukt met een rechtoptandem. Die spoort n.l. van nature
ook niet, om ervoor te zorgen dat bewegingen van de stoker niet tot grote
problemen voor de captain leiden. Mijn ouwelullentandem is met de hand op
het zadel
niet sporend vooruit te krijgen; achteruit ga is vanmiddag direct proberen.

Marcel.

/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl
\ | /  Lost Boys interactive/lab   +31-20-4231525