RE: snelheid / vallen

----------
From:  E.M. Snel[SMTP:snelem at pi.net]
Sent:  Thursday, April 16, 1998 11:02 PM
To:  'nlhpv-digest'
Subject:  RE: snelheid / vallen

Welke snelheid is voor een persoon met normale conditie met een ligfiets
te halen (maximaal en gemiddeld).
En wat zijn jullie persoonlijk behaalde maximale snelheden (onder
vermelding van type fiets en weersomstandigheden).

Mijn ervaringen:

maximum gemiddelde snelheid: 32 gemiddeld over 50 km, in goed weer met weinig wind maar op een parkoers met veel punten waar je moet afremmen.
Maximum snelheid op vlak land 39 per uur, met windkracht 3 mee
Maximum snelheid: 45 per uur, met windkracht 3 mee op zeer flauwe heuvel naar beneden.

Dit alles door een beginnende berijder van een Flevobike Racer (1100 km).

Zelf worstel ik met iets anders: Over het algemeen vind ik het heerlijk fietsen op de Flevo Racer . Alleen, ik ben toch al wel te vaak gevallen:
* veter blijft haken aan voorderailleur of grote kettingwiel; oplossing: beschermring om het kettingwiel (2x gevallen)
* gladheid: op de Flevobike een veel groter avontuur dan op een bukfiets (2x gevallen);
* voerwiel slipt bij langzame bocht in 5 cm modder op fietspad (geen schade, maar mijn kleren...)
* bocht in combinatie met een plotseling omhoog gaan van het fietspad met 35 per uur.

Vooral van dat laatste ben ik erg geschrokken. Ik had goed overzicht, er waren geen oneffenheden in het fietspad en toch donderde ik. Nu vraag ik mij af: is dit normaal of loop ik te hard van stapel qua snelheid. Wat zijn ervaringen van ervaren Flevobiker
s? Want als dit zo door gaat weegt het genot van gewoon fietsen niet op tegen het risico en de spanning van de mogelijkheid onderuit te gaan. Als het gewoon een kwestie van ervaring is, tips? Trucs?

Groeten,

Erik -toch meestal op zijn fiets in plaats van ernaast - Snel