RE: Race-Ligfiets

Date: Wed, 15 Apr 1998 19:53:10 +0100
From: diin at xs4all.nl (Dieter Zoomers)
En wat kun je nog meer doen aan de stroomlijn zonder er direkt een complete
sigaar omheen te bouwen.

Op Amerikaanse internet sites kom je van allerlei ideeen tegen over stroomlijnen (fairings geheten). Onder andere is er een bedrijf dat de ZZIPPER stroomlijnen verkoopt die aan de voorkant gemonteerd worden. Deze zijn gemaakt van lexan en ze claimen dat d
eze tot 20% reductie in de luchtweerstand kunnen opleveren.

Daarnaast kwam ik een zelfbouwgroep in de US tegen die stroomlijnen maakt door in een over lexan of acryl te verhitten en wanneer het stroperig wordt met een ventilator in een halve bel te blazen. Op die manier krijg je bijzonder mooie stroomlijnen. Ik we
rk nu zelf een idee uit om op deze basis een stroomlijn te maken voor mijn Flevo Racer. Deze zou als kenmerken moeten hebben een goede stroomlijn qua vooraanzicht te geven, terwijl de kap zo weinig mogelijk zij-oppervlak heeft, zodat ik bij windstoten nie
t de bocht om geblazen wordt. Of het werk weet ik niet. Ik ben in het gelukkige bezit van een sauna die als oven te gebruiken is, een een stuk acrylglas kost een paar tientjes, dus dat is de moeite van het experiment wel waard. Ervaringen op gebied zou ik
 trouwens graag horen.

Groeten,

Erik -oververhit- Snel