Re: Race-Ligfiets?

Dieter schreef:
>Mijn vraagjes zijn, maakt gewicht bij ligfietsen eigenlijk wat uit om nog
>meer winst te halen t.o.v. een bukfiets.

Maakt gewicht dan op jouw racefiets wel uit???

Gewicht scheelt alleen bij vertikale verplaatsing, dus berregie-op (nadelig)
en berregie-af (voordelig). Massa (gewicht zonder zwaartekrachtinvloeden)
scheelt bij accelereren en remmen (beiden nadelig).
Een fiets van 30kg is net zo snel als een vergelijkbare fiets van 10kg, als
ze eenmaal op snelheid zijn.

>En wat kun je nog meer doen aan de stroomlijn zonder er direkt een complete
>sigaar omheen te bouwen.

Op volgorde van afnemende winst:
- staartpunt (stroomlijn achter)
- Zzipper (stroomlijn voor)
- smaller stuur
- aerowielen
- baard afscheren
- benen scheren

>En waar is de evt. gewichtswinst te halen, door een aluminium frame?

Op dezelfde wijze als met de bukfiets: zelf 10 kilo afvallen.

>En wat b.v. geeft een betere stroomlijn, een onderstuur of een "gewoon"
>stuur?

Bovenstuur.

>P.S. Vermoedelijk is dit alles ooit al eens de revue gepasseerd. Misschien
>kun je dan zeggen waar er wat over te lezen valt...

Ach, een beetje opfrissen is nooit weg.

Marcel.

/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl
\ | /  Lost Boys interactive/lab   +31-20-4231525