Re: achtersturende low-racer

>Ik heb plannen om een low-racer te bouwen met een achter sturend wiel en
>dan natuurlijk een voorwiel aandrijving.
>Zijn er al eens van zulke fietsen gebouwd?? zo ja,  Heeft iemand al
>ervaring met dit concept.
Geen ervaring met het concept, maar wel de volgende bedenkingen:
-Voertuigen die met het achterwiel sturen zijn bedoeld voor lage snelheid en
hogere precisie. Doordat je het voorwiel 'duwt' zal de wegafwijking groter
zijn, waardoor je je voertuig minder gemakkelijk recht kan houden, het is
echter wel makkelijker wendbaar (denk maar aan een vorkheftruck). Ik vrees
dat het effect zal zijn dat je fiets zich zal gedragen als een vrachtwagen
met oplegger die achteruit rijdt, en die heb ik nog aan snelheid van 40 km/h
zien rijden.

-Stel dat je dat concept wel probeert te gebruiken, dan moet je op je
achterwiel nalop hebben om hem stabiel te houden (de discussie over hoeveel
zullen we niet opnieuw voeren). Om voldoende 'forkflop' te hebben
(noodzakelijk voor een natuurlijke sturing) zal je dus je balhoofd parallel
moeten brengen met de toestand, wat maakt dat je de volgende geometrie krijgt:
   _____
   \___ \____      ___
(gebruik een proportioneel font om de tekening juist te zien)

-Waarom je niet baseren op de Flevobike-geometrie? Met een beetje handigheid
en creativiteit krijg je een veel eenvoudiger fiets, die misschien door z'n
laagte nog gemakkelijker te besturen valt dan de Flevo?

Dit zijn alleen maar wat bedenkingen, corrigeer mij gerust als ik fout ben.

mvg,
Bert