Re: achtersturende low-racer

Marcel wrote:
>Een eenvoudig experiment zou kunnen zijn om te kijken of je met een geometrie
>(balhoofdshoek en vorksprong) op de proppen kunt komen waarbij je achterwiel-
>bestuurde fiets "aan de hand genomen" wel goed spoort.

Dit experiment zal niet het goede beeld geven:
1. Een belangrijk element bij de besturing van de fiets is het gewicht op
het balhoofd. Je zou dus ook een gewicht gelijkaan dat van jezelf op het
zadel moeten zetten.
2. Bij de 'zadelsturing' zols hoger beschreven speelt het eigen gewicht van
het stuurwiel een grote rol, waardoor heel andere evenwichtswetten gaan
gelden. Door in werkelijk belaste toestand te rijden valt deze factor in het
niet.
3. De snelheid van de fiets als je hem aan de hand leidt lijkt absoluut niet
op die in reŽle toestand: ik ken weinig fietsen die echt stabiel zijn ŗ 5-10
km/h.
Gezien het 'naloopmoment' ook afhankelijk is van de snelheid, kan dit geen
juist beeld geven.

mvg,
Bert