Re: snelheid / vallen

>Zelf worstel ik met iets anders: Over het algemeen vind ik het
heerlijk fietsen op de Flevo Racer . Alleen, ik ben toch al wel te
vaak gevallen:

>* veter blijft haken aan voorderailleur of grote kettingwiel;
oplossing: beschermring om het kettingwiel (2x gevallen)

Na de eerste keer zat mijn rechter veter altijd goed vast an mijn
schoen...

>* gladheid: op de Flevobike een veel groter avontuur dan op een
bukfiets (2x gevallen);

Erg goed opletten en bij gevaar van winterse gladheid op een bukfiets
(of achterwielaangedreven ligfiets met hogere zwartepunt) overstappen.

>* voerwiel slipt bij langzame bocht in 5 cm modder op fietspad (geen
schade, maar mijn kleren...)

5 cm modder - een Flevo Racer is geen mountainbike hoor!

>* bocht in combinatie met een plotseling omhoog gaan van het fietspad
met 35 per uur.

Dit lijkt me ook wat vreemd. Heeft misschien iets te maken met de
ontbrekende demping van je achterwiel. In (zeer) snelle bochten zijn
soms kleinste steentjes al fataal. Ik durv snelle bochten alleen maar
aan als de weg schoon is.

>[...] Want als dit zo door gaat weegt het genot van gewoon fietsen
niet op tegen het risico en de spanning van de mogelijkheid onderuit
te gaan. Als het gewoon een kwestie van ervaring is, tips? Trucs?

Volgens mij is een Flevo Racer een fiets met duidelijk andere
rijeigenschappen dan de meeste andere lig- of bukfietsen. Dus je moet
gewoon op andere potentiele problemen letten en je rijstijl aan de
veranderte mogelijkheden (en beperkingen) aanpassen. Ik ben nog steds
heel tevreden met mijn Racer maar ik gebruik hem ook alleen voor wat
hie geschikt is (hard fietsen op langere afstanden met redelijke tot
goede wegdek en met niet te veel bagage).

Groetjes,
Mark.