RE: snelheid / vallen

Erik schreef:
>Zelf worstel ik met iets anders: Over het algemeen vind ik het heerlijk
fietsen op de Flevo Racer . Alleen, ik ben toch al wel te vaak gevallen:

>* gladheid: op de Flevobike een veel groter avontuur dan op een bukfiets
(2x gevallen);
>* voerwiel slipt bij langzame bocht in 5 cm modder op fietspad (geen
schade, maar mijn kleren...)
>* bocht in combinatie met een plotseling omhoog gaan van het fietspad met
35 per uur.

>Vooral van dat laatste ben ik erg geschrokken. Ik had goed overzicht, er
waren geen oneffenheden in het fietspad en toch donderde ik. Nu vraag ik
mij af: is dit normaal of loop ik te hard van stapel qua snelheid. Wat zijn
ervaringen van ervaren Flevobikers? Want als dit zo door gaat weegt het
genot van gewoon fietsen niet op tegen het risico en de spanning van de
mogelijkheid onderuit te gaan. Als het gewoon een kwestie van ervaring is,
tips? Trucs?

Ook ik ben een aantal keren in een bocht onderuitgegaan op een flevo-bike.
Meestal ligt er dan zand of grind in de bocht ligt. Tilburg heeft op een
aantal plaatsen gladde fietspad tegels gelegd. Heerlijk als je hard
rechtdoor wilt, maar dit heeft mij ook een valpartij in een bocht opgeleverd.

Mijn ervaring leert dat ik meestal op mijn heupen terecht kom en naarna nog
wat door kan glijden rollen. Tip: Trek een oude spijkerbroek aan. Die kan
tegen een stootje en het is geen ramp als die beschadigd wordt.

Een ander ervaringsfeit is dat ik niet in de gaten heb dat ik kan gaan
vallen totdat ik gevallen ben. Bij kleine klappen (zoals met een fiets
vallen, je valt laag wat je was toch al in de bocht aan het hangen) is het
voordelig te ontspannen. Ga dus niet gestrest op je fiets zitten omdat je
bang bent te vallen. (Volgens mij val je als je angstig op een fiets zit
nog vaker ook).

Een voordeel van de flevo's is dat je in tegenstelling tot een bukfiets
geen stang tussen je benen hebt als je valt. Dit scheelt ook weer een
aantal blauwe plekken.

Conclusie: Ik weet dat een Flevo-Bike snel wegslipt maar ik fiets toch vrij
ontspannen op dat ding omdat ik (uit ervaring) weet dat de gevolgen van een
valpartij niet zo ernstig zijn.

Toni "Nog geen een fiets gehad waarmee ik niet gevallen ben" Cornelissen
--
Toni Cornelissen       |
AND Internet Solutions |  Prive:
toni at and.nl            |  toni at dse.nl