Re: nlhpv-digest V1 #344

Hallo,

Even wat ervaringen over (al dan niet) vallen met de Flevobike Racer.
Ik heb de mijne nu bijna een jaar en 5500 Km. De eerste dag dat ik erop
fietste ben ik natuurlijk redelijk vaak gevallen, maar toen fietste ik
niet hard (of stond ik stil). Toen ik eenmaal een beetje kon rijden (zo na
een week ofzo) viel ik niet vaak meer. Het gevaarlijkste is een bocht met
los zand, dan glijd je achterwiel weg.
Wat me in het begin ook wel vaak overkwam (nu nooit meer) is dat wanneer
je achterwiel wegglijd, probeer je te corrigeren, waardoor je achterwiel
opeens de andere kant op wegglijd. Dat geeft dus een enorm slingerend
effect, en het is heel moeilijk om (zonder val) daaruit te komen.

Gladheid vind ik nog niet zo eng, zolang je maar mooi rechtdoor gaat,
bochtjes moet je maar heel voorzichtig maken.

Als je in een bocht plotseling omhoog gaat, dan heb je toch extra druk op
je achterwiel, en daardoor meer grip. (toch?)

Wanneer je door modder rijdt, en je begint te glijden met je voorwiel moet
je maar heel snel je voeten aan de grond zetten, want anders val je
gegarandeerd.

Tenslotte ben ik het er niet mee eens dat een flevoracer ervoor gemaakt
is om met weinig bagage over lange stukken asfalt te rijden. Ik doe er m'n
boodschappen mee (Veel zware dingen soms), ik rij ermee naar school
(weinig bagage, langer stuk) en ik ga ermee naar m'n ouders heen en weer
als het weer dat toelaat (erg lang stuk, erg veel bagage). En alles gaat
prima!! Hoe meer bagage, hoe meer druk op je achterwiel, hoe sneller je de
bocht om kunt.

Arjan Verstoep       www.cs.utwente.nl/~verstoep
(verstoep at cs.utwente.nl)     \_/\-% I am a liear