Re: ervaring flevobikers

> Wat zijn ervaringen van ervaren Flevobikers?
>De laatste tijd geen problemen meer gehad. Meer ervaring van wat nog
>net kan met de fiets, en goede remmen voorkomen erger. Sinds ik
>trouwens hydro-geveerd ben, en sneller durf en/of kan, krijg ik weer
>af en toe angstmomenten en daaruit voortvloeiende remakties bij het
>iets te snel nemen van bochten, waarbij/door de stoeprand of het gras
>angstaanjagend dicht bij de wielen komen.

Sinds vier jaar flevobike ik heel wat af. Voornamelijk voor vakanties en bij
mooi weer ook weleens woonwerkverkeer. Vooral in het begin en nu nog heel af
en toe keeper ik er weleens van de bike af. In een bocht met los grind of
zand is het echt snel gebeurt.
Welke ook heel link is (vaak bij een wat hogere snelheid) is het in fase
komen van de fiets waarbij de fiets steeds scherper begint in te sturen en
een steeds bredere uitslag gaat beschrijven. Dit kan wel eens gebeuren bij
kleine snel op volgende S-bochtjes. Lastig om er uit te komen maar het is te
doen (vraag me niet hoe).
Het spontaan 'zonder schijnbaar aanwijsbare reden' van de bike af klappen is
mijn vrouw ook gebeurt. Zij zat op de grond en de fiets reed nog een stukje
door. Direct de volgende dag SPD pendalen gekocht en het is nooit meer
gebeurt. Dit is denk ook wel de beste tip die ik iemand met een bike of
racer kan geven (wacht wel even tot je de 'leerfase' voorbij bent!). Een
ander probleem, zeker met de Bike, is het 'stuiteren of springen'. Op
hobbelige wegen met kuilen kan je behoorlijke bokke-sprongen maken. In een
enkel geval is dit zo heftig dat de bike niet meer onder controle is te houden.

Hoewel ik toch wel een keer of tien gevallen ben is het vaak alleen maar
behoorlijk vervelend. Van echte schade aan mijzelf of bike is nooit echt
sprake geweest. Misschien geluk gehad of ... ja,  je valt van een ligfiets
nooit echt ver naar beneden.

Hoewel de stuurgeometrie van de bike/racer niet in alle situaties even
prettig is zou ik mijn bike 'als vakantiefiets' niet snel voor een
achteraangedreven ligfiets willen verruilen. Dit is vooral vanwege het
comfort en de voorwiel aandrijving. Het laatste is tijdens een vakantie
ideaal want je hebt je handen niet nodig voor het sturen (Denk bv aan: kaart
lezen, bammetje eten).

Bart, die dit jaar in Vietnam gaat biken, Ruisch