Re M5 2e hands

------------------

>Date: Mon, 20 Apr 1998 21:17:14 +0200
>From: Rohan van den Braak <rohan at bart.nl>
>Subject: M5 2e hands

Beste rohan
Ik rij nu al 8 jaar op een m5 met 26inch racevoorwieltje en alleen
achtervering.
De ervaring die jij noemt heb ik ook al vele malen meegemaakt; vele nieuwe
magura-blokjes,
zelfs geheel nieuwe magurarem (olielekkages); circa 5 nieuwe voorwielvelgen
(de velg slijt er gewoon
af; zachtere blokjes helpen wel een beedje); afgebroken zadelbouten en ook
uitgebroken schroefdraad
uit het frame daar waar de zadelbout in geschroefd is (dat is vervelender,
massief alu-cilindertje met zelfgetapt schroefdraadje in de framebuis
geschoven); gebroken en verloren rubbers (makkelijk te krijgen van Fiat-tipo
uitlaat ophanging; wel wat slapper, maar dan zet je er gewoon twee aan
iedere zijde en ijzerdraadje eromheen tegen het verliezen, is daarna nooit
meer kapot gegaan ca. 5 jaar) etcetera .
Veel problemen worden op mijn fiets veroorzaakt omdat de as van het
scharnierpunt niet echt loodrecht op het frame gemonteerd is met als gevolg
dat het achterwiel licht scheef staat en het zitje, waar alle krachten langs
lopen, de krachten scheef op het frame overbrengen (lasfoutje van Bram
Moens).

Kortom, ik denk niet dat de liggende hollander echt iets te verwijten valt,
de probleempjes die jij noemt
zijn normaal voor een m5; veroorzaakt door het constructieprincipe en niet
speciaal jouw exemplaar.

Overigens heb ik nog steeds geen echt betere fiets ontdekt met een net zo
goede fietshouding. Dus ik raadt je toch aan te leren leven met de (soms
kostbare) ongemakken.

Op mijn exemplaar heb ik de volgende wijzigingen aangebracht:
-Hoog stuur ipv onderstuur omdat: spiegelmonteren, computertje monteren,
minder weerstand, betere stuureigenschappen, minder breedte ter hoogte van
autospiegels
-7 versnellingsnaaf met derailleur alleen nog als kettingspanner omdat;
beter en veiliger schakelen, schakelt altijd, ook als er een decimeter
smurrie op zit en bergen zijn toch hopeloos met een ligfiets
-geleidewiel van de heengaande ketting (wit kunststof) verwijdert dankzij
ietsje hoger plaatsen van zadel
-nek en hoofdsteun aan zadel vastgemaakt

Groetjes Rob (lang zal ie liggen) Lieveloo
lieveloo at bart.nl